

Düzenleyici İşlemin Konusunun Gayrımeşru Olması
204
kanun tarafından yapılan düzenlemelerin, TBMM tarafından esası
aynı kalmak üzere tekrar çıkartılmak istemesi ile ilgili olarak yaşanan
yargı süreçlerinde; iptal edilen bir kanunun tekrar çıkartılması duru-
munun “yokluk” sayılıp sayılamayacağı hususunda bu konu hukuki
olarak tartışılmıştır. TBMM’nin, emeklilikle ilgili olarak, kendi üyele-
ri için art arda çıkardığı benzer nitelikli ayrıcalıklı yasalar nedeniyle
Anayasa Mahkemesi, TBMM’nin kendi üyelerine ayrıcalık tanıyan bu
yasaları, yok hükmünde kabul etmemiş, ancak iptal etmiştir. Bu konu-
da TBMM’nin geliştirdiği yöntem; yasanın, Anayasa Mahkemesi’nin
“olası” iptal kararını etkisiz kılmak için, Anayasa Mahkemesi’nde
incelenme aşamasında olan ve TBMM üyelerine emeklilik bakımın-
dan ayrıcalık getiren yasayı, henüz Anayasa Mahkemesi iptal kararı
vermeden önce “aynı nitelikte, ayrı bir yasa ile yedeklemesidir”. Ör-
neğin, 26.10.1990 günlü, 3671 sayılı “TBMM Üyelerinin Ödenek Yolluk
ve Emekliliklerine Dair Kanun”a karşı, Anayasa’ya aykırılık savıyla
yapılan başvuru Anayasa Mahkemesi tarafından henüz karara bağ-
lanmadan, aynı nitelikte, 3.12.1992 günlü 3855 sayılı Yasa çıkarılmıştır.
3855 sayılı Kanun’un 2’nci maddesi ile 3671 sayılı Kanun’un 2. maddesi
hemen hemen aynıdır. Anayasa Mahkemesi, bu konuda açılan dava-
larda, yokluk konusunu tartışmakla beraber, iptal kararı vermeyi yeğ-
lemiştir.
87
Anayasa Mahkemesi’ne göre; Anayasa’nın 153’ncü madde-
sinde yer alan; “Anayasa Mahkemesi kararları Resmî Gazetede hemen
yayımlanır ve yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makam-
larını, gerçek ve tüzelkişileri bağlar” hükmü çerçevesinde, Anayasa
Mahkemesi kararlarının bağlayıcılığı kuralına uyulmamasını ve Ana-
yasa Mahkemesi kararının etkisiz duruma getirilmesini bu maddenin
“ağır ihlali” olarak nitelemiş, ancak müeyyideyi “yok işlem” olarak
kabul etmemiştir. Anayasa Mahkemesi’nce iptal edilerek Anayasaya
aykırılığı belirlenen bir hükümle aynı ya da özdeş nitelikte olan bir
başka kuralın, yasalaştırılarak Anayasa Mahkemesi kararının etkisiz
duruma düşürülmesi, kuşkusuz, Anayasa’nın 153. maddesinin ağır
ihlali anlamına gelecektir.
88
Anayasa Mahkemesine göre; “Bir yasa ku-
87
Yılmaz Aliefendioğlu, s. 14.
88
Anayasa Mahkemesi Kararı 9.4.1991 Gün Ve 1990/36 Esas, 1991/8. Karar sayılı
İlamı Bknz. Yılmaz Aliefendioğlu, s. 12, Turan Yıldırım, s. 79-80, İbrahim Şahbaz,
s. 35-39. Hatta Anayasa Mahkemesi kararlarının, bir yasama tasarrufu ile geçer-
siz kılınması fonksiyon gaspına yol açacağı gibi, kuvvetler aykırılığı ilkesine de
terstir. Böyle bir uygulama, yasama yetkisinin kötüye kullanılması anlamına da
gelecektir. anayasa mahkemesi kararı 13.5.1998 gün ve 1996/51 Esas, 1998/17 Ka-
rar sayılı Kararı’nda yer alan muhalefet şerhi (Üyeler; Yalçın Acargün, Mustafa