

İdari Yargıda İstinaf Kanun Yolu
258
ve verilen kararlar kesin olacaktır. Aynı zamanda bu tarihten sonra
verilen kararlar da istinaf incelemesine konu olacaktır. Ancak kararlar
kesin olmayacak, bu kararlara karşı temyize gidilebilecektir. Bu du-
rumda bölge idare mahkemeleri aynı anda hem itiraz incelemesi hem
de istinaf incelemesi yapacaktır. Ancak verilen kararların niteliğinde
bir ayrılık söz konusu olacaktır. İtiraz üzerine verilen karar temyiz
edilemeyecek ancak istinaf üzerine verilecek aynı nitelikteki karar
temyiz edilebilecektir. Bu da ikili uygulamaya sebep olabilir. Dolayı-
sıyla bölge idare mahkemelerinin faaliyete geçirecek düzenlemede bu
durumun açıklığa kavuşturulması gerekmektedir.
SONUÇ
Kanun yollarının ve bir kanun yolu olarak istinafın temel amacı
bireyin kişisel haklarının özellikle adil yargılanma hakkının korun-
masıdır. Üç dereceli yargılamanın hak arayanlar açısından daha fazla
güvence sağlayacağı açıktır. Ancak belirtmek gerekir ki istinaf mah-
kemelerinin kurulması hukuk devletinin öncelikli gereği değildir. Yu-
karıda da değinildiği gibi Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi de adil bir
yargılamanın yapılması açısından çok dereceli yargı yolunu zorunlu
görmüyor. Üç dereceli bir yargı yolu öngören istinaf uygulaması ana-
yasal bir zorunluluk da değildir.
İstinaf sisteminin olmamasının ülkenin veya hukuk sisteminin
çağdaş olup olmaması ile ilgili değil, hukuk devleti ilkesinin tüm ku-
rum ve kurallarıyla yaşama geçirilememiş olması, yargı bağımsızlığı-
nın tam olarak sağlanamaması çağdaşlıkla daha yakından ilgilidir.
49
Dolayısıyla Danıştay’ın iş yükünün azaltması nedeniyle oluşturulan
bir bölge idare mahkemeleri istinaf mahkemesi yapısının sağlıklı ol-
mayacağı açıktır. Bölge idare mahkemelerinin istinaf mercilerine dö-
nüştürülmesinde temel amaç, hak arama hürriyetinin daha geniş an-
lamda kullanılabilmesi ve adil yargıya hizmet etmek olmalıdır.
50
49
Fahrünnisa Tunca, Türkiye’de İstinaf Arayışları ve İdari Yargının Sorunları, İdari
Yargıda İstinaf Semineri, Mayıs 2009, Antalya, s.28.
50
Bahtiyar Akyılmaz, Yargı Kararlarının Temyiz Öncesi Kesinleşmesi, İdari Yargıda
İstinaf Semineri, Mayıs 2009, Antalya, s.170.