

*
Erciyes Üniversitesi BAP Birimi koordinatörlüğü tarafından desteklenen SBD-12-
4155 numaralı “Osmanlı Devleti’nde Fikri Mülkiyet (1850-1914)” adlı Doktora Tez
çalışmasından türetilmiştir.
**
Yrd. Doç. Dr., Kafkas Üniversitesi Fen – Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü,
[email protected]OSMANLI DEVLETİ’NDE
MARKA HUKUKUNUN GELİŞİMİ
*
THE DEVELOPMENT OF TRADE LAW IN THE OTTOMAN STATE
Tolga AKAY
**
Özet:
Marka kavramı Sanayi Devrimi’nin etkisiyle XIX. yüzyıl-
dan itibaren küresel boyutta önemli bir gelişim sağlayarak iktisadi
hayatın vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir. Markalaşmanın
artması hukuki düzenlemeleri beraberinde getirmiştir. Avrupa
devletlerinin birçoğu, ulusal marka himaye kanunlarını kabul
ederken, markanın uluslararası himayesini kapsayan anlaşmala-
rın da hazırlanmasında öncülük etmişlerdir. Osmanlı Devleti de
Avrupa’da cereyan eden bu gelişimleri takip ederek, uygulama
sahasına koymuştur. Bu süreç, öncelikle Osmanlı esnafının, Sa-
nayi Devrimi sonucu seri üretime geçen Avrupalı üreticilere karşı
korunması kapsamında ele alınırken 1871 yılına geldiğimizde ilk
Osmanlı marka kanunu olan Alamet-i Farika Nizamnamesinin or-
taya çıkmasıyla sonuçlanmıştır. 1888 yılında yapılan değişikliklerle
iyileştirilen Nizamname, Osmanlı Devleti’nin marka hukukunun
temel dayanağını oluştururken, Türkiye Cumhuriyeti’ne de akta-
rılan önemli bir miras olmuştur. Çalışmamızda, Osmanlı marka
hukukunun gelişim süreci ortaya konulmaya çalışılırken, düzenle-
melerin uygulama sahasına yansımaları ele alınacaktır.
Anahtar Kelimeler:
Osmanlı Devleti, Modernleşme, Alamet-i
Farika, Marka
Abstract:
Having been significantly developed on a global
scale with the influence of the Industrial Revolution beginning
with the 19th century, the concept of trademark became an indis-
pensable part of economic life. The rise of branding led to legal
arrangements. Many European states accepted national trade-
mark protection laws and pioneered the introduction of agree-
ments regarding international protection over trademarks. Fol-
lowing these developments that were occurring in Europe, the
Ottoman State also applied those principles into the field of prac-
tice. This process manifested especially in the context of the pro-
tection of Ottoman tradesmen against European manufacturers