Previous Page  365 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 365 / 393 Next Page
Page Background

Osmanlı Devleti’nde Marka Hukukunun Gelişimi

364

which started mass production as a result of the Industrial Revo-

lution and, in 1871, it was culminated in the introduction of the

Regulation on Private Brands, which is the first Ottoman brand

law. The regulation, which was improved with some amend-

ments in 1888, laid the foundation of the trademark law of the

Ottoman State and it also became a significant heritage that was

passed to the Republic of Turkey. The current study attempts to

present the development process of the Ottoman trademark law

and it also discusses the reflections of related regulations in the

field of application.

Keywords:

Ottoman State, Modernisation, Private Brand,

Trademark

Giriş

Fikri mülkiyet çatısı altında sınai mülkiyet hakları içerisinde yer

alan marka kavramı, bir mala veya onun korunmasına bağlı bir hiz-

mete ilişkin, bu mal veya hizmeti, başka mal ve hizmetlerden ayıran

bir işaret veya mal ve hizmetlerin kaynağını veya kalitesini göstermek

açısından sahibine mutlak haklar sağlayan ve ayırt edici niteliğe sahip

işaret olarak tanımlanmaktadır.

1

Marka, Almanca “Warenzeichen”

veya “Marke”, İngilizce “Trade-mark”, Fransızca “Marques de Fabri-

que” ve “Marques de Commerce” olarak ifade edilmekte

2

ve günü-

müzde birçok ülkede “mark/marka” tabiri genel kabul görmektedir.

Türk Marka Hukuku’nun temel kaynağı olan 556 sayılı Markaların

Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 5. madde-

sinde;

“marka; bir teşebbüsün mal veya hizmetlerini bir başka teşebbüsün mal

veya hizmetlerinden ayırt etmeyi sağlaması koşuluyla, kişi adları dâhil, özel-

likle sözcükler, şekiller, harfler, sayılar malların biçimi veya ambalajları gibi

çizimle görüntülenebilen veya benzer biçimde ifade edilebilen, baskı yoluyla

yayınlanabilen ve çoğaltılabilen her türlü işaretleri içerir”

şeklinde kapsamı

çerçevelendirilmiştir.

3

Tanımın içerdiği işaret kavramı, oldukça geniş bir yelpazede ele

alınmaktadır. Grafikler, logolar, imzalar, isimler, renkler, sesler, harf

1

Hasan Dursun, Marka Hukuku, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2008, s. 11.

2

Haydar Arseven, Alameti Farika Hukuku, İsmail Akgün Matbaası, İstanbul 1951,

s. 1.

3

http://www.tpe.gov.tr/dosyalar/taslaklar/markalar_kanunu_tasarisi_taslagi.

pdf s. 2.