

TBB Dergisi 2016 (126)
Tolga AKAY
365
ve sayılar, ürünlerin kaplandığı ambalajlar ile salt ürünlerin görünü-
şü; işaret kapsamındadır
4
ki “işaret” mefhumu, markanın fikri mül-
kiyet hakları içerisinde yer almasının nedenidir. Markaların akılda
kalıcı, kolay hatırlanan, ayırt edicilik yönlerinin güçlü olması bekle-
nir. Hukuki bakımdan önemli olan ise markanın, belirlenen işaretler
içerisinde olmasıdır.
5
Markanın işlevinden yola çıktığımızda, günlük hayatımızın he-
men her alanında karşımıza çıkan simgeler olduklarını görebiliriz.
Günümüzün tüketim merkezli toplumunda marka, salt üreticinin mal
ve hizmetini tanımlayan, ayırt eden işaretlerin ötesinde bazı görüşle-
re göre, sosyal statüyü ve kimliği belirleyen, iktisadi hayatta olduğu
gibi sosyal hayatta da kendine yer edinmiş bir olgudur.
6
Markanın,
kabul edilen en önemli işlevi bir malın hangi üretici tarafından üre-
tildiği ya da kim tarafından piyasaya sunulduğunun yani köken ya
da orijinin tespit edilmesini sağlamasıdır. Üretici için hukuki olarak
tescil edilmiş bir marka, ona rakipleri karşısında hukuki bakımdan
koruma sağlar ve emtiasının kopya edilmesi durumunda hak iddia
etme imkânı sağlar ki bu durum marka kavramının özünü oluşturur.
Aynı durum tüketici için de geçerlidir. Tüketici, bildiği, aradığı ürünü
marka sayesinde benzerlerinden ayırarak seçebilir; emtiaya şahsiyet
kazandıran unsur markadır. Bu işlevi yerine getiremeyen bir işaretin
pratikte marka olabilme vasfı da yoktur.
7
Marka Kavramının Tarihsel Gelişimi
Marka, temelde üreticinin, ürettiği ürünün orijinini ve kalitesini
tüketiciye aktarmada kullandığı en kestirme ve en etkili işaretlerdir.
İşaretlerden yola çıkıldığında ise marka kavramının oldukça köklü bir
tarihe sahip olduğu ortaya çıkar.
Güney Asya’nın en eski uygarlıklarından biri olan ve İndus Neh-
4
Remzi Gemci, Gamze Gülşen, F. Müge Kabasakal, “Markalar ve Markalaşma Şart-
ları”,
Uludağ Üniversitesi Mühendislik- Mimarlık Fakültesi Dergisi,
C. 14, S. 1, 2009, s.
107.
5
Hamdi Yasaman, Marka Hukuku ile İlgili Makaleler Hukuki Mütalâalar Bilirkişi
Raporları II, Vedat Kitapçılık, İstanbul 2005, s. 7-11.
6
Mehmet Marangoz, “Tüketicilerin Marka Fonksiyonu Algılamaları ile Satın Alma
Sonrası Davranışları Arasındaki İlişki”, D.E.Ü.İ.İ.B.F., C. 21, S. 2, 2006, s. 108 – 110.
7
Arseven, Alameti Farika Hukuku, s. 7-8.