

131
TBB Dergisi 2017 (128)
Gökhan Yaşar DURAN
Yine bu suçun faillerinin sivil şahıslar olduğunda şüphe bulunma-
malıdır. Zira 1111 sayılı Askerlik Kanunu’nun 5’nci maddesi muvazzaf-
lık hizmetinin askerlik şubesinden sevk tarihinden itibaren başladığı-
nı belirtmekle birlikte bu hüküm muvazzaflık süresinin başlangıcının
hesabına ilişkin olup kişinin askerlik sıfatı kıtaya katılması ile başla-
yacaktır.
134
Nitekim bu husus Askeri Yargıtay’ın 20.6.1975 tarihli İBK
Kararı’nda açıklanmıştır
135
.
8. Suça Etki Eden Neden Nitelikli Haller
a. Temadinin Süresine Göre Failin Yakalanması/Kendiliğinden
Gelmesi
AsCK m.63/1’nci fıkra hükmünde yoklama kaçağı, celb bakayası,
ihtiyat erbaş/er bakayası ve geç iltihak suretiyle bakaya eylemlerinde,
temadinin başladığı andan itibaren, ‘
dört ay içinde gelenler altı aya kadar,
yakalananlar iki aydan altı aya kadar; dört aydan sonra bir yıl içinde gelenler
iki aydan bir yıla kadar, yakalananlar dört aydan bir yıla kadar; bir yıldan
sonra gelenler dört aydan iki yıla kadar, yakalananlar altı aydan üç yıla kadar
hapis cezasıyla’
cezalandırılacaktır.
Yukarıdaki hükme göre, kanun koyucu failin yakalanması veya
kendiliğinden gelmesi durumuna, temadi süresinin uzunluğuna kı-
salığına göre faillere verilecek cezalar bakımından farklılıklar öngör-
mektedir. Failin kendiliğinden gelmesi ve temadi süresinin kısa olma-
134
Kangal, Askerî Ceza Hukuku, s.66.
135
Askerî Yargıtay İBK kararı şöyledir: ‘...Kıtasına geç katılmak suretiyle işlenen ba-
kaya kalmak suçunun faili, askerlik şubesinden sevk edildikten sonra bu suçu
işlediğine ve 1111 Sayılı Askerlik Kanununun değişik 5 ‘inci maddesine istinaden
askerlik hizmeti As.
Şubesin
den sevkle başladığına göre, ilk nazarda failin asker
olduğu düşünülebilirse de, 1111 Sayılı Askerlik Kanununun 4’üncü maddesinde,
yoklama döneminin, askerlik çağının başlangıcından, kıtaya duhule kadar geçen
süreyi kapsadığı belirtilmiş olduğundan, henüz kıtasına katılmamış bulunan bir
yükümlünün asker kabul edilemeyeceği, diğer yönden 1111 Sayılı Askerlik Ka-
nununun 5673 Sayılı Kanunla değişik 5 ‘inci maddesiyle getirilen, muvazzaflık
hizmetinin As.
Şube
sinden sevkten itibaren başlayacağına ilişkin hükmün; ... as-
kerlik şubesinden kıtasına sevk edilen yükümlünün yolda geçireceği süreden do-
layı mağduriyetine sebebiyet verilmemesi gibi münhasıran idari bir amaçla kabul
edildiği anlaşıldığından lehe yapılan böyle bir Kanun değişikliğinin suç ve ceza
yönünden askerlik yükümlüleri aleyhine bir durum yaratacağı düşünülemez (As.
Yrg. Içt. Bir. Kurulu, 20.06.1975, 1975/6-4 E.-K. (AsYKD 1997, sy: 11, Özel Sayı,
İçtihadı Birleştirme Kurul Kararları, sh: 281. Aynı yönde As.Yrg. İçt. Bir.Kurulu,
26.02.1965, 1965/2-1, Kangal, Askerî Ceza Hukuku, s.66).