Previous Page  137 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 137 / 545 Next Page
Page Background

136

Askerî Ceza Hukukunda Yoklama Kaçağı, Bakaya, Saklı Suçu (ASCK m.63)

zasında artırım öngörülen nitelikli haline de yer verilmiştir.

Burada dikkat çeken nokta AsCK m.63 hükmünde, bakaya, yok-

lama kaçağı ya da saklı eyleminin suç faillerinin olağanüstü haller-

de cezalandırılmasına ilişkin nitelikli bir halden söz edilmezken, bu

suçun faillerini olağanüstü hallerde çalıştıranlar bakımından bir fark

yaratılması kanaatimizce AsCK’nın hükümleri arasında bir çelişki ya-

ratmaktadır. Kanaatimizce AsCK m.63’de olağanüstü hale ilişkin suç

faillerinin daha fazla cezalandırıldığı nitelikli bir hale yer verilmelidir.

Buradaki tartışılabilecek konulardan biri de, bu suçun ilk ey-

lem bakımından 1111 sayılı Kanun’un 89/4’ncü maddesinde kabahat

kabul edilen şeklinde, bu kabahatliyi çalıştıran ya da gizleyen kişinin

AsCK m.75/1’in suç faili olarak kabul edilip edilmeyeceği hususudur.

Kanaatimizce AsCKm.75/1’de bahsedilen kişiler AsCKm.63’ün

suç failleri olmalıdır. Ancak yukarıda AsCK m.75/1 hükmünde, ‘

saklı’

kabahatlilerini gizleyen ve çalıştıranlarda bu suçun faili olarak kabul

edilmektedir. Kanaatimizce bu durum kanun koyucunun istemediği

bir durum olup, 6217 sayılı Kanun’la AsCK m.63 hükmü değiştirilir-

ken, AsCK m.75 hükmünün bu maddeye uyarlanması gözden kaçırıl-

mıştır. Bu nedenle AsCK m.75 hükmü AsCK m.63’e uyumlu hale geti-

rilmelidir.

B.TEŞEBBÜS

AsCK’nın 63’ncü maddesinde düzenlenen suçun daha önce müte-

madi suç tipi olduğu açıklanmıştır. Bu suç tipinde hareketin devamına

bağlı olarak ihlalde devam etmekte, failin ihlale neden olan iradi hare-

ketine son verildiği diğer bir anlatımla temadinin sona erdiği anda suç

da tamamlanmaktadır. Ancak bu suçun tamamlanabilmesi için ihlalin

makul ölçüde devam etmesi gerekir. Bu nedenle kesintisiz suç, ihlalin

ilk gerçekleştiği anda değil, ihlalin başladığı andan itibaren makul bir

çağrılır. Meclis, olağanüstü hal süresini değiştirebilir. Bakanlar Kurulunun istemi

üzerine, her defasında dört ayı geçmemek üzere, süreyi uzatabilir veya olağa-

nüstü hali kaldırabilir. Bakanlar Kurulu, olağanüstü halin bu maddenin birinci

fıkrasının (b) bendi gereğince ilanından sonra; süreyi uzatmaya, kapsamını de-

ğiştirmeye veya olağanüstü hali kaldırmaya ilişkin hususlarda da karar almadan

önce Milli Güvenlik Kurulunun görüşünü alır. Olağanüstü hal kararının hangi

sebeplerle alındığı, bölgesi ve süresi, Türkiye radyo ve televizyonuyla ve Bakanlar

Kurulunca gerekli görülen hallerde diğer araçlarla ilan edilir’.