Previous Page  173 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 173 / 545 Next Page
Page Background

172

KKTC İdari Yargısında İstinafa Genel Bir Bakış

bir sisteme geçilmiştir. Ancak, ilk derece mahkemesi olarak görev

yapacak olan idare mahkemeleri ne yazık ki kurulmamıştır. Bu ne-

denle, ilk derece mahkemesi görevini de yine YİM yerine getirmek-

tedir.

8

Ancak, dava konusu edilen işleme göre davanın üç yargıçla

mı yoksa tek yargıçla mı görüleceği belirlenmektedir. 60/90 sayılı

Yüksek İdare Mahkemesi Yasası’nın

9

ekli cetvelinde belirtilen dava-

lara üç yargıçtan oluşan YİM ilk derece mahkemesi olarak bakmak-

ta ve bunlara karşı istinafa başvurulamamaktadır. Cetvelin dışında

kalan davalar ise YİM’de görevli tek yargıç tarafından incelenip ka-

rara bağlanmakta ve bunlara karşı YİM’e istinaf başvurusu yapıla-

bilmektedir.

10

8

Son dönemlerde ülkede yaşanan dava yoğunluğuna bakıldığında; idare mahke-

melerinin kurulmasının hem YİM’in iş yükünün azaltması bakımından hem de

yargıçların bu alanda uzmanlaşmalarını sağlayacak olması bakımından bir gerek-

lilik halini aldığı söylemek mümkündür.

9

60/1990 sayılı Yasa’ya karşı Anayasaya aykırı olduğu iddiasıyla Anayasa

Mahkemesi’ne başvurulmuştur. Söz konusu Yasa’nın Anayasa’ya aykırı oldu-

ğu ve iptal edilmesi gerektiği yönünde Anayasa Mahkemesi’ne yapılan başvuru

iki iddiayı içermekteydi. Buna göre, Anayasa Mahkemesi’ne konu olan bu dava-

da, yasada üç yargıç huzurunda görülmesi belirlenen konuların idari yargının iş

hacminin %90’ını oluşturduğu ve dolayısıyla 60/90 sayılı Yasa’nın istisnayı ku-

ral kuralı istisna yaptığı ileri sürülmüştür. Yine bu nedene dayanarak üç yargıç

huzurunda görülecek başvuruların iş hacminin çoğunu oluşturduğunu ve dola-

yısıyla bu kategoriye giren başvuru sahipleri ile girmemesi gereken başvuru sahip-

leri arasında haksız bir ayırım yapılacağını dolayısıyla, Anayasa’nın öngördüğü

eşitlik ilkesinin zedelenmiş olacağı üzerinde durulmuştur. Yapılan bu başvuru-

da Anayasa Mahkemesi oy çokluğu ile vermiş olduğu kararında, 60/90 sayılı

yasanın anayasaya herhangi aykırılık taşımadığına karar vermiş ve Anayasanın

yasa koyucunun takdir hakkına herhangi bir sınırlamanın öngörmediğini, dola-

yısıyla, yasa koyucunun takdir hakkına müdahale edilemeyeceğini vurgulamış-

tır. Karara katılmayarak karşı oy kullanan Anayasa Mahkemesi üyesi ise haklı

olarak 1985 Anayasasının YİM’i tek dereceli olmaktan çıkarıp iki dereceli bir

mahkeme haline getirdiğini, 60/90 sayılı Yasa ile bu iki derecelilik kısıtlanarak,

1985 Anayasası’nın amacına aykırı hareket edilmiş olunduğu vurgulanmıştır. Bkz,

Anayasa Mahkemesi, 3/91, D.6/91 sayılı kararı,

www.mahkemeler.net,

erişim ta-

rihi 15.10.2016.

10

Üç yargıç tarafından görülecek davalar Yasa’ya göre:

1. Bakanlıkların işlem ve kararları.

2. Yerel yönetimlerin işlem ve kararları.

3. İskân Topraklandırma ve Eşdeğer Mal Yasası uyarınca oluşturulan

Komisyonların işlem ve kararları.

4. Kamu Hizmeti Komisyonunun işlem ve kararları

5. Motorlu Araçlarla Yolcu ve Eşya Taşıması (Denetim) Yasasının 4’üncü maddesi

uyarınca oluşturulan İzin Kurulunun işlem ve kararları.

6. Yukarıda sıralanan organ ve kuruluşların ihmalleridir.