Previous Page  176 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 176 / 545 Next Page
Page Background

175

TBB Dergisi 2017 (128)

Can AZER

kesinlik taşımaktaydı. On Kıbrıs Lirasına kadar olan davalarda kanu-

ni bir nokta olması halinde ve mahkeme başkanının izni ile mahkeme

masraflarının istinafa gidecek tarafça mukayyittik nezdinde güvence

altına alınması ile istinafa gidebilmekteydi. Bu başvurularda mahke-

me başkanının istinaf neticesinde vermiş olduğu bu kararlara karşı

Yüksek Mahkeme’ye müracaat mümkün değildi.

Kıbrıs Cumhuriyeti’nin kurulmasını takiben, Cumhuriyet mah-

kemelerinin teşkilâtını, görevlerini ve yetkilerini düzenleyen 17 Ara-

lık 1960 tarihinde yürürlüğe giren 14/1960 sayılı Adalet Mahkemeleri

Kanunu’nun 25. maddesinin 1. fıkrasına göre, mahkemelerin her ka-

rarı Yüksek Mahkemede istinaf edilebilmekteydi. 1960 Anayasası’nın

istinafı düzenleyen 155. maddesinin 1.fıkrasına göre:

“Yüksek Mahkeme Cumhuriyette en yüksek istinaf mahkemesidir ve bu

anayasanın ve onun gereğince yapılan mahkeme tüzüğünün hükümlerine tabi

olarak. Yüksek Anayasa Mahkemesinden gayrı diğer herhangi bir mahkeme-

nin kararının istinafına ait davalara bakmak ve karara bağlamak kaza yetkisine

sahiptir”.

Madde metninde de görüldüğü üzere, 1960 Anayasası’nda Yük-

sek Mahkemenin Cumhuriyette en yüksek istinaf mahkemesi ol-

duğu belirtilmiştir.

17

1960 Anayasası 146. maddesi ile idari davalara

bakmakla yetkilendirilmiş olan Yüksek Anayasa Mahkemesi’nin ve-

receği kararlara karşı ise istinaf hakkı tanınmamaktaydı. 1975 Kıbrıs

Türk Federe Devleti Anayasası’nın 117. maddesi ile yine hukuk mah-

kemelerinin kararlarına karşı Yargıtay’da istinaf yolunun açık oldu-

ğu belirtilmiştir. 1975 Kıbrıs Türk Federe Devleti Anayasası’nın 109.

maddesinin 4. fıkrasına göre; YİM’in bir başkan ve iki yargıçtan veya

sadece üç yargıçtan oluşması ve YİM’in tek dereceli, yani, istinafı ol-

mayan bir mahkeme olması öngörülmüştü. 1985 KKTC Anayasası ile

1975 Federe Devleti Anayasası’nın öngördüğü tek dereceli idarî yargı

sisteminden uzaklaşılarak, iki dereceli bir idarî yargı sistemi benim-

senmiştir.

18

17

KKTC Anayasası’nın aksine, Yüksek Mahkeme yerine “Yargıtay” tabiri kullanıl-

mamıştır

18

Anayasa Mahkemesi’nin 3/91, D. 6/91 sayılı kararı ,

www.mahkemeler.net

, erişim

tarihi 03.10.2016.