Previous Page  171 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 171 / 545 Next Page
Page Background

170

KKTC İdari Yargısında İstinafa Genel Bir Bakış

edilmişken; adli ve idari yargıda üç dereceli bir yargılama sisteminin

kademeli olarak uygulamaya girmesi öngörülmüştür. Bu sayede ilk de-

rece mahkemesi yargılaması ile ikinci derece yargılaması olan temyiz

arasında istinaf mahkemelerinin yargı yetkisi kural olarak kabul edil-

miştir.

2

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti

3

hukuk sisteminde de mevcut

yapı itibarıyla iki dereceli bir yargılama sistemi öngörülmüştür. Yargı

yetkisinin ikinci basamağında istinaf mahkemeleri yer almaktadır.

KKTC’de istinaf mahkemeleri yer almasına karşı, TC’den farklı olarak

istinaf mahkemeleri başvurulabilecek son kanun yolu biçiminde dü-

zenlenmiştir. İstinaf mahkemelerinin kararları üzerine başvurulabi-

lecek başka herhangi bir kanun yolu mevcut değildir. Bu çalışmada,

TC’de yeni kabul edilmiş olmasına rağmen, KKTC’de yetmiş yıla yakın

bir süredir var olan istinaf müessesesinin idari yargı boyutu olumlu

ve olumsuz yönleri ile birlikte çeşitli önerilerle beraber ele alınmaya

çalışılmıştır.

4

Bu yapılırken de ilk olarak konunun ve ülkede var olan

istinaf müessesesinin daha net anlaşılması için; genel olarak idari yar-

gı sisteminden ve istinafın tarihçesinden bahsedilmiştir.

I. KKTC İdari Yargı Yapısı

KKTC idari yargısında istinafın anlaşılabilmesi bakımından ülke-

deki idari yargının yapısına ilişkin bilgilere kısaca yer vermek ilerleyen

bölümlerin anlaşılırlığı açısından kanaatimizce önem taşımaktadır.

Kıbrıs adasının uzun bir süre boyunca (1878-1960) Birleşik Krallık

sömürgesinde kalmış olması ve aynı zamanda günümüzde uygula-

nan mevzuatın önemli bir kısmının söz konusu dönemden kalması,

2

Burada kural olarak denmesindeki kasıt; bazı hallerde ilk derece mahkemesi ka-

rarlarının kesin karar niteliği taşıdığı veyahut ilk derece mahkemesi kararlarına

karşı istinafa değil doğrudan temyiz kanun yolunun öngörülmüş olmasından

kaynaklanmaktadır. Ayrıntılı bilgi için bkz., Ramazan Çağlayan, İdari Yargılama

Hukuku, Ankara, 2016, s.742-743; Ali Akyıldız, “İstinafa İlkesel Bakmak”,

Danıştay ve İdari Yargı Günü Sempozyumu: 147. Yıl, 2015, s.24; Ramazan Yıldırım,

“Türkiye’de İstinaf Uygulamasının İdari Yargıya Etkileri”, Danıştay ve İdari Yargı

Günü Sempozyumu: 147. Yıl, 2015, s. 44; Züleyha Keskin, “İdari Yargıda İstinaf

Kanun Yolu”,

TBBD

, Sayı 126, Eylül-Ekim 2016, s. 243.

3

Çalışmanın ilerleyen kısımlarında KKTC olarak ifade edilecektir.

4

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde gerek istinaf gerekse de diğer hukuki alan-

larda yazılmış eser sayısı oldukça sınırlıdır. Bu nedenle, çalışmanın var olan sınırlı

kaynaklar ile mahkeme kararları üzerinden şekilleneceğini belirtmekte fayda var-

dır.