Previous Page  32 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 545 Next Page
Page Background

31

TBB Dergisi 2017 (128)

Çiğdem ÇIMRIN

rine düşen gösterileri topluca veya herhangi birisine izin vermemek

değil, aksine pozitif yükümlülükleri çerçevesinde her iki gösterinin

de birlikte yürütülmesine olanak sağlayacak güvenlik önlemlerini al-

maktır. Böylece her iki grubun toplantı ve gösteri yürüyüşü haklarını

etkili bir şekilde kullanmaları sağlanabilecektir ve demokratik bir top-

lumda çoğulculuk, hoşgörü ve açık fikirlilik kavramları fiilen işlerlik

kazanabilecektir. Bu bağlamda, TGY Kanunu’nun yeniden değerlendi-

rilip düzenlenmesi gerekir.

(d) Toplumsal Barış Ortamının Tekrar Sağlanması Amacıyla Baş-

latılan Olağanüstü Yönetim Süreçlerinin Genel Etkisi ve Toplantı ve

Gösteri Yürüyüşleri Özgürlüğü

Buraya kadar aktarılan bilgilerin hepsi olağan yönetim süreci açı-

sından geçerlidir. Son dönemlerde küreselleşme dinamiklerinin de yol

açtığı güvenlik sıkıntılarıyla karşı karşıya kalan devletlerin kamu dü-

zeninin tekrar sağlamak veya toplumsal barış ortamına geri dönebil-

mek için olağan yönetimden sapma kararı aldığı gözlemlenmektedir.

Bu sapmalar ya kamu makamlarının veya kolluk güçlerinin yetkileri-

nin arttırılmasıyla ya da düzeni sağlama görevinin askeri makamlara

geçirilmesiyle geçici olarak hayata geçirilmektedir. Bu süreçte, hak ve

özgürlükler daha çok kayıtlanır, kullanım alanı daraltılır, kayıtlama

süreleri uzun tutulur, hatta kimi zaman askıya alınır, kullanımı dur-

durulur.

61

Fakat dikkat edilmesi gereken nokta, olağanüstü rejimlerde

hak ve özgürlüklerin daha çok sınırlanmasına karşın, bu uygulamala-

rın “keyfi” değil, birer hukuk rejimi olmaları gereğidir yani yönetim

makamlarının genişletilmiş yetkilerinin yine anayasa ve diğer hukuk

kuralları çerçevesinde kullanması ve özgürlük/güvenlik dengesinin

gözetmesi zorunluluğunundur.

62

Anayasa’nın 15. maddesinde

“(...) milletlerarası hukuktan doğan yü-

kümlülükler ihlâl edilmemek kaydıyla, durumun gerektirdiği ölçüde temel

hak ve hürriyetlerin kullanılması kısmen veya tamamen durdurulabilir veya

bunlar için Anayasa’da öngörülen güvencelere aykırı tedbirler alınabilir

” de-

nilerek olağanüstü hâl rejimleri düzenlenmiştir. İlgili maddenin ikin-

ci fıkrasında da olağanüstü hâl durumunda bile “

(…) kişinin yaşama

61

İbrahim Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri (Genel Esaslar), Legal Yayıncılık, İs-

tanbul, 2015, s.272.

62

Ibid.