Previous Page  31 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 545 Next Page
Page Background

30

Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Özgürlüğü Bakımından Devletlerin Pozitif Yükümlülüğü

lerinin uygulanması toplanma hakkının etkin kullanılması imkânını sağlamak

için var olduğunu

” belirterek “

derhal tepki verilmesinin haklı olduğu özel

durumlarda ve protesto barışçıl yöntemlerle yapıldığında, bu tür bir eylemin,

sadece bildirim yükümlülüğünün yerine getirilmediği gerekçesiyle dağıtılması

barışçıl toplantı hakkına ölçüsüz bir sınırlama olarak”

değerlendirmiştir.

59

Türkiye’de kolluk güçleri ile ilk derece yargı mercilerinin katı ve

pozitivist yaklaşımlarının aksine hem Yargıtay’ın hem de Anayasa

Mahkemesi’nin yaklaşımlarının bu makalenin konusunu oluşturan

devletlerin pozitif yükümlülükleri açısından daha yerinde bir uygula-

ma benimsediklerini söylemek yanlış olmayacaktır. Devletlerin pozitif

yükümlülükleri kapsamında sözleşmesel hakları koruma ile sözleşme-

sel hakların etkili bir şekilde kullanılmasını sağlayıp sağlayamadığı,

başka bir deyişle, gerçekleştirme yükümlülükleri yer almaktadır. Bu

bağlamda hem Yargıtay hem de Anayasa Mahkemesi, hakkın muha-

taplarının hakkı etkili bir şekilde kullanabilmelerinin sağlanması için

durumun vahametiyle bildirim ön koşuluna riayet edilmeden gerçek-

leştirilen barışçıl toplantı ve gösteri yürüyüşlerine yönelik amaçsal ve

geniş bir yorumla cevap verme yoluna gitmişlerdir. Bu yaklaşımları

AİHM’in anlayışıyla uyumludur.

Pozitif yükümlülüklerin çerçevesi çizilirken karşıt gösteri örneğin-

de daha çok görünür hale gelen devletlerin koruma sorumluluğunun

da bulunduğu belirtilmişti. AİHM içtihatları da koruma sorumluluğu

tasdikler nitelikte olduğu halde ve Anayasa’da 34. madde ile 13. mad-

de birlikte ele alındığında bu tür kısıtlamaları gerektiren bir yaklaşım

bulunmamakla birlikte – hatta hakkın özüne dokunulmamasının esas

olduğu bir anlayış kapsamında tam aksinin düşünülmesi gerekirken

– TGY Kanunu kapsamında aynı alan içinde birden fazla toplantı ve

gösteri yürüyüşünün gerçekleştirilemeyeceği şeklinde düzenlemeler

bulunmaktadır. Bu düzenlemelerin altında demokratik çok sesliliği

sekteye uğratan bir yaklaşım bulunmaktadır.

AİHM içtihatlarına da çeşitli defalarda konu olduğu üzere bazı

önemli hususlarda göstericilerin karşı karşıya gelmeleri toplantı ve

gösteri hakkının kullanılması için önemlidir.

60

Burada devletlerin üze-

59

Anayasa Mahkemesi Kararı, Başvurunu No. 2013/3924, Karar Tarihi: 06.01.2015.

60

Sibel İnceoğlu, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve Anayasa – Anayasa Mahke-

mesine Bireysel Başvuru Kapsamında bir İnceleme, Beta Yayınları, İstanbul, s.394.