

27
TBB Dergisi 2017 (128)
Çiğdem ÇIMRIN
rak
Disk ve Kesk/Türkiye
kararında AİHM’in de belirttiği gibi gösterici-
ler şiddet içeren hareketlerde bulunmadıkları sürece, resmi makamlar
11. Madde kapsamında güvence altına alınan toplantı hakkının özüne
halel gelmemesi için, barışçıl nitelikteki toplantılara belirli derecede
hoşgörü göstermelidir.
53
(c) Türkiye Uygulamasına Genel Bir Bakış
2001 yılında Anayasa’da yapılan değişiklik ile tüm haklara etkili
olabilecek genel sınırlama nedenleri öngören 13. maddenin içinde yer
alan dokuz genel sınırlama sebebi kaldırılarak her bir hakka ilişkin
olarak ancak ilgili madde de yer alan sebeplerle sınırlama getirilebi-
lecek bir çerçeve oluşturulmuştur. Bu bağlamda Anayasa’nın “toplantı
ve gösteri yürüyüşü özgürlüğünü” düzenleyen 34. maddede de bir-
takım değişiklikler yapılarak bu hakkın milli güvenlik, kamu düzeni
vb. sebeplerle 13. maddeye uygun olarak ve ancak kanunla sınırlanma-
sının mümkün olduğu belirtilmiştir. Kanunla sınırlama çerçevesinde
de makalenin bu kısmında değinilecek olan 06.10.1983 tarih ve 2911
sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu’na (“
TGY Kanunu
”)
atıf yapılmıştır. Anayasa’da yapılan bu değişikliklerin hiçbiri beklenen
etkiyi yaratmadığı, diğer bir ifade ile daha özgürlükçü bir tablonun
oluşturulmasında aciz kalındığı TGY Kanunu kapsamında 3 Ekim
2001 tarihinde yapılan düzenlemeyle kaldırılan tüm kısıtlamalar za-
ten hâlihazırda mevcut olması ve bunların üzerinde herhangi bir deği-
şikliğin bugüne kadar gerçekleşmemiş olmasından görülebilir.
54
Türkiye uygulamasını ve dolayısıyla da TGY Kanunu’nda yer alan
düzenlemelerden bahsederken daha ziyade AİHS 11. maddesi kapsa-
mında yukarıda üzerinde durulan hususlar dikkate alınacaktır. Bu
bağlamda ilk olarak toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin “barışçıl” ol-
ması gerekliliğine değinilecektir. Venedik Komisyonu’nun da altını
çizdiği toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin genelde her şeyin yolunda
olduğu zamanlarda yapılmadığını dolayısıyla bu özgürlük bir kesim
tarafından pratik edilirken başka bir kesimin öfke duyması veya gü-
Gösteri Yürüyüşü Hakkı
,
AÜHFD
Cilt:60, Sayı:3, 2011, s.625.
53
AİHM Kararı, Disk ve Kesk/Türkiye, 27.11.2012, Başvuru No.38676/081.
54
Aynı yönde bknz. Kemal Gözler, 3 Ekim 2001 Tarihli Anayasa Değişikliği: Bir
Abesle İştigal Örneği,
http://www.anayasa.gov.tr/files/pdf/anayasa_yargisi/anyarg19/gozler.pdf (Erişim Tarihi:22.12.2015)