

455
TBB Dergisi 2017 (128)
Can YAVUZ
yapılan hâkimin, davalı ve davacının aynı zamanda kamunun
haklarını dengelemeyi uygun bulması.
74
Mahkemeye gönderilen başvurular öncelikle ilgili hâkimin
kâtibine yollanır. Hâkim başvurunun değerlendirmesini kendi başına
yapabilir (reddedebilir) veya başvuruyu tüm hâkimlere yönlendirebi-
lir. İdam cezası hakkındaki başvurular genellikle tüm üyeler tarafın-
dan değerlendirilmektedir.
75
Başvurunun kabul edilebilirlik değerlen-
dirmesi dosya üzerinden yapılır.
76
“Dört Kuralı” (Rule of Four) gereği bir başvurunun kabul edilmesi
(temyiz müzekkeresi yazılması) için en az dört hâkimin oyu gerekli-
dir.
77
Yürütmenin durdurulması (örneğin sanığın idamla yargılandığı
davada sürecin durdurulması) gibi kararların verilmesi için ise beş
hâkimin oyu gereklidir.
78
Mahkeme genellikle kamuoyunun önemli bir bölümünü veya hü-
kümetin çıkarlarını ilgilendiren kritik davalara bakmayı tercih etmek-
tedir. Ayrıca, alt mahkemelerin anayasayı veya federal hukuku deği-
şik şekilde yorumlamalarının sebep olduğu hukuki uyuşmazlıkları da
74
The Supreme Court of the United States, A Reporter’s Guide to Applications Pen-
ding Before The Supreme Court of the United States, s. 2-3
75
Eğer bir hâkim başvuruyu reddederse, teorik olarak, başvuran talebini diğer
hâkimlere yollayabilir. Mahkeme üyelerinin çoğunluğu başvuruyu reddedene ka-
dar, başvuran talebini hâkimlere yollamaya devam edebilir. Bu durumun önüne
geçilmesi için, tekrar yapılan başvurular genellikle tüm mahkeme üyelerince de-
ğerlendirilmektedir. The Supreme Court of the United States, A Reporter’s Guide
to Applications Pending Before The Supreme Court of the United States, s. 3-4
76
Başvurular genellike kâtipler tarafından özetlenir. Özetlerde davanın delilleri, alt
mahkeme kararları, tarafların iddiaları ve raportörlerin başvuru hakkındaki gö-
rüşleri vardır. Hâkimler bu bilgi notları üzerinden değerlendirme yapar ve baş-
vurunun kabul edilebilirliği hakkında karar verir. Peter J. Messitte, “Temyiz Mü-
ekkeresi: Hangi Davalara Bakılacağına Karar Verilmesi”, s. 20. Kabul edilebilirlik
değerlendirmesi için hâkimlerin mahkemede toplantı yapmasına gerek yoktur.
Süreç telefon veya kâtipler aracılığı ile de yürütülebilir. The Supreme Court of the
United States, A Reporter’s Guide to Applications Pending Before The Supreme
Court of the United States, s. 3
77
“Dört Kuralı” bir kuraldan çok uzun zamandır süregelen bir gelenektir. Çünkü
konu hakkında hiçbir hukuki düzenleme yoktur. Peter J. Messitte, “Temyiz Mü-
ekkeresi: Hangi Davalara Bakılacağına Karar Verilmesi”, s. 20, Thomas E. Baker,
“A Primer on Supreme Court Procedures”,s. 483
78
The Supreme Court of the United States, A Reporter’s Guide to Applications Pen-
ding Before The Supreme Court of the United States, s. 3