

530
Yargı Kararları, Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kararları ve İlgili Mevzuat Perspektifinde ...
— Psikolojik baskı iddiasının tanık beyanları, sağlık raporları, bilir-
kişi raporu, kamera kayıtları ve diğer tüm delillerle ispat edilmesi
mağdurun haklılığını ispatı açısından çok önem taşımaktadır.
— Bir eylemin psikolojik taciz olarak kabul edilebilmesi için, bir işçi-
nin hedef alınarak gerçekleştirilmesi, belli bir süreye yayılması ve
bu durumun sistematik bir hal alması gerekir. Belirtilen şartların
gerçekleşip gerçekleşmediğinin, her somut olayda ayrı ayrı değer-
lendirilmesi gerekir.
— Davacının psikolojik baskı süreci sonucu istifaya zorlanması, işçi-
ye iş akdini haklı nedenle feshetme hakkı vermektedir.
— Özel sektör çalışanları açısından psikolojik tacizle ilgili davala-
rın adli mahkemelerde açılması konusunda herhangi bir tereddüt
bulunmazken, psikolojik taciz iddiasıyla kamu görevlisi aleyhine
açılacak davanın adli yargıda mı idari yargıda mı görüleceği ko-
nusunda netlik bulunmamaktadır. Son yıllarda özellikle Yargıtay
4. Hukuk Dairesi’nin, kamu görevlilerinin “kişisel kusuru” ne-
deniyle adli yargıda açılan davaları Anayasa’nın 129 ve 657 sayılı
Devlet Memurları Kanunu’nun 13’üncü maddesini gerekçe göste-
rerek husumetten reddettiği ve bu davaların idari yargıda açılma-
sı gerektiği yolunda karar verdiği görülmektedir.
Kamu görevlisinin diğer kamu görevlisine karşı yaptığı psikolojik
taciz nedeniyle kamu görevlisi aleyhine açılacak davaların hangi yargı
yerinde görüleceğinin netleştirilmesi için hizmet (görev) kusuru-kişi-
sel kusur kavramları üzerinde durulması gerekmektedir.
Öğretide kabul gören tanımıyla, hizmet kusuru, idarenin yerine getirmek-
le yükümlü olduğu herhangi bir kamu hizmetinin kuruluşunda, düzenlenme-
sinde, örgütlenmesinde, yapısında, personelinde yahut işleyişinde gereken emir
ve talimatın verilmemesi, gözetim ve denetimin yapılmaması, hizmete ayrılan
araçların yetersiz, elverişsiz, kötü olması, gereken önlemlerin alınmaması, geç
veya zamansız davranılması vb. şeklinde gerçekleşen birtakım aksaklık, aykı-
rılık, bozukluk, düzensizlik ve eksikliklerdir (Berberoğlu, 2010).
Hizmet ku-
surunun gerçekleşmesi için, idari faaliyetin yürütülmesinde kamu gö-
revlisinin kusurunun bulunup bulunmaması önemli değildir. Önemli
olan, idari faaliyetin yürütülmesindeki bir aksaklık veya bozukluktan
dolayı kişilerin zarar görmüş olmalarıdır. Hizmet kusurunun tespiti