

340
Ayrılıkçı Hareketlerin Ulusal Kurtuluş Hareketi Statüsü Kazanması: Hukuki ve Siyasi Boyutlar
tülmekte olan hareketin organizasyon ve temsil gücüne ve hareketin
seçtiği direniş yönteminin, metot ve araçlarının hukuki açıdan hesap
verilebilirliğine indirgememiz yanlış olmayacaktır.
III- Uluslararası İnsancıl Hukukun Uygulamadaki Etkinlik
Düzeyi
Uluslararası insancıl hukukta, sivil-asker ayrımı yapmaya özen
göstermeyen, insanların yok yere acı çekmesine sebep olan ve çevre-
ye kalıcı hasarlar veren metot ve araçların kullanımını yasaklamıştır.
Silahlı çatışmaların niteliğine göre belirlediği hukuki çerçeveler ile sa-
vaşanlara, sivillere ve savaş dışı kalan askerlere önemli hak ve yüküm-
lülükler öngörmüş ve bunlara yetkilendirilmenin kriterlerini teorik
düzeyde saptamıştır. Ancak tartıştığımız üzere, bu hak ve yükümlü-
lüklerin elde edilmesi için karşılanması gereken ölçütlerin ne olduğu
konusunda muğlaklıklar bulunmaktadır ve uluslararası antlaşmalar
yalnızca onları imzalayan devletler için bağlayıcı olmaktadır. Tar-
tışmalı hukuki kişiliği nedeniyle uluslararası toplumun da yaptırım
gücü kısıtlı olduğundan, insancıl hukukun tam manasıyla yetkinliğe
ulaştığını söylemek imkânsızdır.
Aynı zamanda insani hukuk kurallarının uygulanmasından ilkin
devletlerin mesul olduğu vurgulanmış ve devletlerden Cenevre Söz-
leşmeleri ve Ek Protokollerin ihlalini yasaklayan iç düzenlemeler yap-
maları istenmiştir. Ancak bu düzenlemelerin iradi oluşu, uygulama
noktasında zafiyetler doğurmuş ve güçlü devletler kendilerini böyle
bir yükümlülük altına almak istememiştir. Örneğin dönemin güçlü
sömürgeci gücü Portekiz 1974’e kadar, ne Angola’daki Angola’nın Kur-
tarılmış Halk Hareketi, ne Gine-Bissau’daki Gine ve Yeşil Burun’un
Bağımsızlığı için Afrika Partisi ne de Mozambik’teki Mozambik Kur-
tuluş Cephesi karşısında sürdürmekte olduğu silahlı çatışmalara Ce-
nevre Sözleşmelerinin ve Ortak Madde 3’ün – Ortak Madde 3, evrensel
örf- adet kuralı olmasına rağmen- uygulanabileceğini kabul etmemiş,
sömürge tahakkümüne başkaldıran halkın mücadelesini ulusal yetki
alanında değerlendirmiştir.
74
74
Higgins, “The Application of IHL”, s.27.