

339
TBB Dergisi 2017 (129)
Ümmühan Elçin ERTUĞRUL / Tuğba SARIKAYA GÜLER
yapmadan, temsil eden bir hükümete sahip olan egemen ve bağımsız devletleri
parçalayacak veya ülkesel bütünlüğüne veya siyasi birliğine tamamen veya
kısmen zarar verecek olan herhangi bir harekete izin verecek şekilde yorumlan-
mayacaktır”
hükmü, insancıl hukuk kurallarının ayrılıkçı hareketlere
uygulanabilmesinde, mücadelenin yönetildiği devletin tutum ve dav-
ranışlarının ayrılıkçı hareketin uluslararası nitelik kazanmasındaki
önemine işaret eder.
Ayrıca, uluslararası nitelikte olmayan silahlı çatışmalarda, ayrılık-
çı gruplara “savaşan” statüsünün tanınması silahlı çatışmayı ulusla-
rarası hale getirmektedir. Fakat savaşan statüsünün tanınması için ya
devletin düzenli silahlı kuvvetlerine mensup olmak, ya milis ya da
gönüllü olmak gerekmektedir. Ancak milis ve gönüllülerin yukarıda
da belirtildiği üzere Ek 1 No’lu Protokolün 43 ve 44. maddelerinde yer
alan şartları karşılamaları gerekmektedir.
Ayrılıkçı hareketlerin uluslararası nitelik kazanmasının diğer bir
şartı ise, bu hareketlerin kendi doğasına ilişkindir. Pratikte öncelikle,
kendi kaderini tayin hakkı elde etmek amacıyla başlatılmış olan müca-
deleyi temsil eden otorite, Protokol I Madde 96(3) gereğince Protokolü
ve Cenevre Sözleşmelerini uygulayacağını ilan etmelidir. Ayrıca, kur-
tuluş mücadelesi olduğunu iddia etmekte olan hareket, halkın gerçek
temsilcisi olmalı ve büyük çapta halk desteği almalıdır.
Abi-Saab’a göre, silahlı çatışmanın uzun bir süre boyunca devam
edebilme yeteneği göstermesi, kurtuluş hareketinin halk desteği al-
dığı yönünde yorumlanmalıdır.
72
Oysa Provost’un belirttiği üzere, si-
lahlı çatışmalar bazen de ayrılıkçı hareketin halkı korku yoluyla ken-
dini desteklemeye zorlaması (Peru’daki Aydınlık Yol’un yaptığı gibi)
ya da bu hareketin üçüncü taraflardan (menfaatler sebebiyle) yoğun
dış destek alması (ABD’nin Nikaragua ayrılıkçılarına olan desteği gibi)
yoluyla sürdürülmektedir.
73
Bu sebeple, silahlı çatışmaların sürekliliği
gerekli görünse de tek başına yetersiz bir ölçüttür.
Özetle, ulusal kurtuluş hareketlerinin uluslararası nitelik kazana-
bilmesinin şartlarını, mücadelenin yönetildiği devletin yapısına, yürü-
72
Georges Abi-Saab, “Wars of National Liberation in the Geneva Conventions and
Protocols” Recueil des Cours, Vol.165, 1979, s.413.
73
Provost, s.257.