

GÜÇLÜ BİR HUKUK DEVLETİ İÇİN ETİK,
DEMOKRATİK, LAİK EĞİTİM SİSTEMİ
VE EĞİTİM HUKUKU
FOR A STRONG STATE OF LAW ETHICS - DEMOCRATIC - LAIC
EDUCATION AND TRAINING LAW
Ferah GÜÇLÜ YILMAZ
*
Özet:
21. yüzyılın bireyi, sorgulayıcı, akıl yürütme becerisi kazan-
mış, doğaya ve diğer insanlara karşı, sosyal sorumluluk bilinciyle ha-
reket eden, özgür iradesiyle seçimler yaparak, hak ve özgürlüklerini
aktif olarak kullanan bir kişi olarak karşımıza çıkmaktadır. ‘Yurtta ve
dünyada barış ilkesi’ için, sahip olunması gereken bu nitelikler, sade-
ce kendi vatandaşı için değil, aynı zamanda tüm insanlar için yaşa-
nılabilir bir dünya yaratmak adına önem taşımaktadır. Bu nedenle,
ideolojilere, yerel ahlaka, dini inançlara ve kişilere göre değişmeyen,
‘insan onurunu’ temel alan felsefi etik, demokratik ve laik bir eğitim
felsefesine ve eğitim sistemine gereksinim duyulmaktadır. Eğitim
sisteminin amacı ‘doğru insanı, yetiştirmek’ olursa, ideolojilere, ye-
rel ahlaka, dini inançlara ve kişilere göre değişen bir eğitim yaklaşımı
söz konusu olacaktır. Oysa eğitim, evrensel değerlere göre biçimlen-
dirilmiş, ‘doğru ya da nitelikli yetiştirmek’ amacını hedeflemelidir.
Ancak bu eğitim anlayışı, ‘hukuk devletinin ve hukuk düzeninin’ te-
melini oluşturacak olan ‘birey’ in yetiştirilmesini sağlayacaktır. Aynı
zamanda bireysel hak ve özgürlükler ancak, hukuk düzeni içinde ko-
runabilir. Eğitim hukukunun korunduğu, felsefi etik, demokratik ve
laik eğitim sistemi, bireylerin hoşgörü, saygı, özgür düşünce ve irade
ilkelerini, kendi bireysel gelişimleri içinde yoğurarak, davranışlarına
yansıtmalarına rehberlik edecektir. Bu yolla hukuk sistemi, sadece
kuralların uygulandığı norm hukukundan çıkarılarak, içselleştirilmiş
bir hukuka dönüştürülebilir.
Bu çalışmanın amacı; eğitim sistemlerinin geliştirilmesinde eği-
tim felsefelerinin önemine vurgu yaparak, eğitim açısından ‘doğru’
kavramını ve ‘bireyi doğru yetiştirmek’ amacını analiz etmektir. Aynı
zamanda 21. yüzyılın çok kültürlü eğitim sistemleri içinde ‘birey, hu-
kuk devleti, etik, demokratik, laik eğitim’ kavramları arasında, kurul-
ması zorunlu görünen mantıksal ilişkiyi ortaya çıkararak, bu ilişkinin
zedelenmesi durumunda oluşacak bireysel ve toplumsal sorunlara
dikkat çekmektir. Çalışmada sunulan bilgi, açıklama ve yorumlar
doğrultusunda, sonuç ve tartışma bölümünde eksikliklerin gideril-
1
Dr., Eğitim Bilimleri, Eğitim Yönetimi ve Denetçiliği AnabilimDalı, ferahgucluyil-
maz7@hotmail.com