

350
Güçlü Bir Hukuk Devleti için Etik, Demokratik, Laik Eğitim Sistemi ve Eğitim Hukuku
Bu çalışma, felsefenin çok yönlü ve sorgulayıcı bakış açısını kul-
lanarak güçlü bir hukuk devleti için etik, demokratik ve laik eğitim
ile eğitim hukuku arasındaki karşılıklı ilişkiyi çözümleme ve tartışma
üzerine temellenen bir deneme yazısıdır. Buna göre; ilk olarak bir eği-
tim sisteminin belirlenmesinde, temel rolleri olan eğitim felsefelerinin
tarihsel geçmişine bakılarak, eğitim felsefesi ve eğitim sistemi arasın-
daki ilişki ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Daha sonra, eğitim felsefesi
ve eğitim sistemi açısından ‘doğru’, ‘doğru yetiştirmek’, ‘birey’, ‘hukuk
devleti’, ‘etik, demokratik, laik eğitim’ ifadeleri, kavramsal bir analizle
ele alınmıştır. Eğitim sistemi açısından, bu kavramlar arasında man-
tıksal bir ilişki kurulamamasının, Türk Eğitim Sistemi’nde yarattığı
sorunlar, betimsel bir yolla ortaya koyulmuş ve çözüm önerileri geliş-
tirilmiştir.
Eğitim Felsefelerinin Eğitim Sistemlerine Etkisi
Geçmişten günümüze, eğitimi etkileyen, temel bazı felsefi akım-
lardan söz edilmektedir. İlk olarak İdealizmin eğitimsel amacının,
doğrunun arayıcısı olan öğrencilere, doğuştan getirdikleri yetileri-
nin farkına varmalarını sağlamak olduğunu görmekteyiz. Bu neden-
le okul, öğrencilere büyük evreni anlama ve küçük evrenler arasında
ilişki kurarak, kültürel mirası oluşturan değerleri öğretmelidir.
4
İlk
ve Ortaçağ’da yaygın olarak uygulanan Daimicilik’e (Perennializm)
göre, evrensel insan doğasında, durağan (statik) bir eğitim progra-
mıyla ve öğretmen otoritesiyle, öncelikle Tanrı inancı ve din duygu-
su pekiştirilmeli, klasik kitaplardaki bilgiler aynen ezberletilmelidir.
5
Çeşitli dönemlerde çok yaygın olarak kullanılan Özcülük (Essentia-
lizm) felsefesi, entelektüel klasik bilgilerin ve değerlerin, düzen ve
disiplin içinde, eğitim yoluyla aktarılmasını amaçlamaktadır. Batı
dünyasını en çok etkileyen felsefe disiplinlerinden biri olarak Ger-
çekçilik (Realizm), gerçek varlığa ait bilgilerle donatılmış insan aklı-
nı geliştirmeyi ve bireylerin kimliklerini rasyonel bir biçimde ortaya
4
Gerald I. Gutek, Eğitimde Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar. Çeviri: Doç . Dr. Nesrin
Kale. Ankara 2014, Ütopya Yayınevi, 3. Baskı, s.27
5
Aydın Yaka, Eğitim Bilimine Giriş: Eğitimin Felsefi Temelleri. İzmir 2006, Dinazor
Kitabevi. 1. Baskı, s 78