

348
Güçlü Bir Hukuk Devleti için Etik, Demokratik, Laik Eğitim Sistemi ve Eğitim Hukuku
mesine yönelik öneriler getirmektir. Bu çalışma, felsefenin çok yön-
lü ve sorgulayıcı bakış açısını kullanarak, güçlü bir hukuk devleti için
etik, demokratik ve laik eğitim ile eğitim hukuku arasındaki karşılıklı
ilişkiyi, çözümleme ve tartışma üzerine temellendirilmiştir. Eğitim
sistemi açısından, bu kavramlar arasında mantıksal bir ilişki kurula-
mamasının, Türk Eğitim Sistemi’nde yarattığı sorunlar, betimsel bir
yolla ortaya koyulmuş ve çözüm önerileri geliştirilmiştir.
Anahtar Sözcükler:
Felsefi Etik, Demokratik, Laik Eğitim Siste-
mi, Eğitim Hukuku
Abstract:
The overall objective of the education system is to
educate “a good man in essence, word and action”. Individuals with
ethical values create secular and democratic civil society by respec-
ting the principles of free thought-tolerance-to shed the kneading
behavior in their personal development. Salvation of the future soci-
ety depends on the existence of an educational system created with
a rule of law and strengthened with universal ethical-democratic-se-
cular values. Only by this way, legal norms may be removed from the
legal system and converted to an internalized law. The aim of this
study is to discuss how a debate is needed on the educational phi-
losophy and system of an individual’s upbringing at the foundation
of the rule of law. For this purpose, ‘the rule of law, individual, right,
the right to train’ concepts are being questioned and the importan-
ce of the ‘democratic-secular ethics-based education philosophy
and system’ are emphasized. In line with the problems at the world
of children and adolescents, education associating with law ‘in the
creation of a new generation and the development of a strong rule
of law’ responsibilities are defined. The method of research, from
the philosophical point of view with a descriptive analysis using sci-
entific and statistical data, reveals the relationship between ‘ethics
with a strong rule of law and democratic-secular education system’.
Keywords:
Rule of Law, Education Law, Law and Philosophy of
the Ethical-Democratic-Laic Education
Giriş
Genel anlamda eğitim, birey davranışlarında, kendi yaşantısı yo-
luyla ya da kasıtlı olarak istendik davranışlar geliştirme süreci
1
olarak
tanımlanmaktadır. Birey toplum içinde yaşantısını sürdürürken, bir
yandan kültürleme süreci içinde kendi kültürüne bağlı davranışlar
sergilemekte, diğer yandan da kültürlenme sürecini yaşayarak gerek
bireysel gerekse toplumsal yansımaları olan yeni kültür öğelerinin or-
taya çıkmasına katkıda bulunmaktadır. Bu nedenle eğitim bireyin, bi-
lişsel ve duygusal yönlerini, kültürleme süreci içerisinde bilinçli, mak-
1
Özcan Demirel, Eğitim Sözlüğü, Pegem A Yayıncılık, Ankara 2012, s.42