Previous Page  353 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 353 / 405 Next Page
Page Background

352

Güçlü Bir Hukuk Devleti için Etik, Demokratik, Laik Eğitim Sistemi ve Eğitim Hukuku

Tablo 1. Başlıca Eğitim Felsefelerinin Dayandığı İlke ve Değerler

Eğitim Felsefeleri

İlkeler

Öne Çıkan Değerler

İdealizm

Akılda bulunan evrensel gerçeklerin ortaya

çıkarılması, ideal toplumun kurulması

Kültürel mirasa sahip çıkma

İdeal olanı özünde, sözünde, davranışında

gösterme

Esasicilik / Özcülük

(Essentializm)

Klasik bilgiler aktarılması

Bilginin uygulanması değil,

teorik olarak bilinmesi

Bilgilerin tekrarlanması, aynen öğrenilmesi

Klasik bilgilere göre bireyler yetiştirme

Gerçekçilik

(Realizm)

İnsan aklının geliştirilmesi

Nesnel gerçekliği açıklayan farklı bilgi

alanlarının öğretilmesi

Ahlaki eylem ve davranışları ortak ölçütler

temelinde akıl yoluyla değerlendirme

Doğalcılık

(Natüralizm)

İnsan doğasının farklılığına uygun ihti-

yaçlara göre eğitim verilmesi

Bireylerin içgüdüleri, duyguları aracılığıyla

çevresel etkileşim içinde değerleri öğrenmesi

Faydacılık

(Pragmatizm)

Yaşamda işe yarayacak bilgilerin, okulda

problem çözme teknikleriyle öğretilmesi

Bireysel deneyimleri, yaşantılarla birleştirme,

kolektif ruhu yakalama

Varoluşçuluk

(Egzistansiyalizm)

Bireyselliğin ön plana çıkarılması, Özgür

tercihlerle oluşturulmuş eğitim verilmesi

Kişileri özgürleştirerek, bireysel sorumluluğu

ve ahlakı geliştirme

Yeniden Kurmacılık

(Reconstruction-

ism)

İnsanı, var olan toplumsal, siyasi,

ekonomik vb. sorunları çözebilecek şekilde

yetiştirilmesi için bireysel deneyimlerin

artırılması

Toplumu yeniden yapılandıran, yeni değerleri

geliştirme ve benimsetme

Yeni bilgiler üretme

İlerlemecilik

(Progressivizm)

İnsan doğasının farklılığının kabul edilmesi

Demokratik bir eğitim içinde, yaratıcı ve

işbirlikli öğrenme yoluyla, uygulamalı

eğitim verilmesi

Her öğreneni değerli görme ve öğrenebilece-

ğini kabul etme

Evrensel ahlaki ilkeler ve küresel vatandaşlık

bilinci kazandırma

İçsel disiplinini sağlamış demokratik birey

yetiştirme

Bilginin değişebilir ve geliştirilebilir olduğu-

nu kabul etme

Eğitimi felsefi bir temele oturtmak, tüm eğitim sistemini bu temele

göre belirlemek ve bu yapıya ruhunu veren mesleki etik değerleri ge-

liştirerek, bütünsel bir örgütlenmeyi var etmek, elbette zordur. Tarih-

sel devinimler göstermiştir ki, eğitim süreci her zaman ideolojilerden,

siyasi yapılanmalardan, ekonomik eğilimlerden, kültürel yapılardan

ve daha birçok öğeden etkilenmektedir. Sözgelimi ideolojiler, modern