

349
TBB Dergisi 2017 (129)
Ferah GÜÇLÜ YILMAZ
satlı ve kasıtlı bir yolla,
2
toplum içinde şekillendirmektedir. Başka bir
deyişle eğitim aracılığıyla bireye, içinde yaşadığı topluma ve zaman
dilimine, sosyal, kültürel, politik, ekonomik, psikolojik ve daha birçok
yönden uyum sağlamasına yardım edilmektedir. Bu yardım bireyin
yetenek, tutum ve davranış biçimlerini, temel ilke ve değerler altın-
da geliştirmesine yöneliktir. Eğitim bu amaçla, bireyi istendik yönde
etkilemekte ve önceden saptanmış amaçlara uygun bilgi, beceri ve
anlayışlarla donatmaktadır. Bu durumda eğitimin, toplumsallaşma,
kültürleme, siyasallaşma ve ekonomik yetkinliğe ulaşma sürecinde,
çok önemli işlevleri olan yaşamsal bir etkinlik olarak
3
tanımlanması
da mümkündür. Dolayısıyla eğitim, ülkenin siyasi yapılanmasından
ve hükümetlerin siyasi kararlarından etkilenen bir mekanizma ola-
rak, çok değişkenli bir yapıya sahiptir. Ancak nitelikli bir eğitim için,
dönemlik siyasi politikalara göre değişmeyen, uzun vadede geçerli
olacak, ‘eğitim’ kavramına genel bir perspektif kazandıracak eğitim
felsefelerine ihtiyaç vardır. Eğitimin tanımında kullanılan, ‘önceden
saptanmış amaçlar’ ve ‘istendik yönde davranış geliştirme’ ifadele-
ri arkasındaki, ‘kime göre?’ sorusu, benimsenen eğitim felsefelerine
göre değişmektedir. Ayrıca bu soru başka soruları da peşinden sürük-
lemektedir. Örneğin; ‘Eğitim bir amaç mı, yoksa bir araç mıdır? Eğitim
bir amaçsa, ‘21. yüzyılın bireyi’nin yetiştirilmesinde, hangi ilke ve de-
ğerlerden yola çıkılmalıdır? Eğitim bir araç ise, hangi ilke ve değerlere
hizmet edilecektir? Eğitim hem bir amaç hem de bir araç olarak ele
alınacaksa, hangi temellere göre biçimlendirilmelidir?
Bu çalışmanın amacı; eğitim sistemlerinin geliştirilmesinde eği-
tim felsefelerinin önemini belirterek, eğitim açısından ‘doğru’ ve ‘doğ-
ru yetiştirmek’ kavramlarını analiz etmektir. Aynı zamanda 21. yüzyıl
çok kültürlü eğitim sistemleri içinde ‘birey’, ‘hukuk devleti’, ‘etik, de-
mokratik, laik eğitim’ kavramları arasında, kurulması zorunlu görü-
nen mantıksal ilişkiyi ortaya çıkararak, bu ilişkinin zedelenmesi du-
rumunda oluşacak bireysel ve toplumsal sorunlara dikkat çekmektir.
Çalışmada sunulan bilgi, açıklama ve yorumlar doğrultusunda, sonuç
ve tartışma bölümünde, eksikliklerin giderilmesine yönelik öneriler
getirmektir.
2
Özcan Demirel, Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretme Sanatı, Pegem A Yayıncılık,
Ankara 2015, 21. Baskı, s.6
3
Yaşar Yavuz, Eğitim Bilimine Giriş, Dinozor Kitapevi, İzmir 2006, s.29