

382
Güçlü Bir Hukuk Devleti için Etik, Demokratik, Laik Eğitim Sistemi ve Eğitim Hukuku
kabul edilmektedir.
88
Felsefi eğitin bir uzantısı olan eğitim etiği de,
eğitim hedeflerine ulaşmak için eğitim sürecinin tüm basamaklarında
kendini hissettiren ve tüm paydaşların özünde, sözünde ve davranı-
şında ortaya çıkan, doğru kararları almamızı sağlayan ilke ve değerler
bütünüdür. Zira felsefi ve mesleki etik; mesleğin ideallerinin toplum
ve meslek üyeleri arasında paylaşılmasını, meslekteki etik davranışla-
ra rehberlik yapılmasını, beklenen standartların altındaki davranışla-
ra karşı dış kontrolü sağlamaktadır. Meslek etiği olarak da tanımlanan
bu kavramın içinde, örgütlere toplum nezdinde saygınlık ve güven
kazandıran; adaletli olma, eşit, sabırlı ve hoşgörülü davranma, sorum-
luluk bilinci içinde elinden gelenin en iyisini yapma, şeffaf olma gibi
değerler yer almaktadır.
89
Genel anlamda bir örgütün, kendi sistemli
yapısı içinde işlevlerinin etik değerlerle düzenlenmesi, çalışanlarının
olgu ve olayları anlayışlarına ve ortaya koydukları davranışlarına bir
değer katmakta, kültürel farklılıklardan kaynaklanan ahlaki göreceli-
ğin ve öznel yorumların önüne geçilmesini sağlamaktadır. Bakan’ın-
dan memuruna, okul müdüründen öğretmenine eğitimin her seviye-
sinde çalışanların eğitim hukukuna uygun iş ve işlemlerde bulunması,
eğitimden faydalanan herkesin eğitim hakkını uluslararası hukuk,
Anayasa, yasa ve yönetmelikler doğrultusunda kullanmasının sağ-
lanması, birçok toplumsal, siyasal ya da hukuksal sorunun aşılmasına
oldukça büyük bir katkı sunacaktır. Belki de eğitim sistemlerine psi-
kolojik, sosyolojik, tarihsel bilinç kazandıracak olan eğitim felsefesi,
felsefi etik ilke ve değerlerle bütünleştiğinde, Platonun ‘ideal toplum’
unu, Farabi’nin ‘erdemli şehir’ ini yakalayabilmemiz mümkün olabi-
lecektir. Aynı zamanda norma dayalı ahlakla değil, insan onuruna
dayalı değerlerle hareket eden felsefi etik, demokratik, laik anlayışa
sahip eğitimciler ve yöneticiler, hukuk devletine sahip çıkacak bir ne-
sil yetiştirmede daha etkin olacaktır.
Sonuç ve Tartışma
‘İyi insan’ ı tanımlamak zordur. Felsefi etiğe göre; insan hak ve
onuruna saygılı, hoşgörülü, insan sevgisiyle dolu kişiler iyi insandır.
88
Akın Marşap, “E-Eğitim Yönetişim Sisteminde Küresel Etik İlkeler”.
Ab.org.tr/ab06/sunum/112.ppt. adresinden 26.09.2016 erişim tarihinde alınmıştır.
89
İnayet Aydın,
Eğitim ve Öğretimde Etik
. Pegem A Yayıncılık, Ankara:2015, 7. Baskı,
ss.23-26