

383
TBB Dergisi 2017 (129)
Ferah GÜÇLÜ YILMAZ
Etik değerlere sahip bireyler; hoşgörü, saygı, özgür düşünce ve irade
ilkelerini kendi bireysel gelişimleri içinde yoğurarak davranışlarına
dökmektedir. Felsefi etikle geliştirilmiş ahlak anlayışına sahip, demok-
ratik ortamlarda içselleştirilmiş demokratik değerlere saygı duyan,
laikliğin gerekliliğini kavramış bireyler, sivil toplumu oluşturmak-
tadır ve güçlendirmektedir. Bu nedenle, 21. yüzyıl’ ın yabancılaşma,
kimliksizleşme gibi psikolojik, kültürel asimilasyon, kültürel çözülme
gibi sosyolojik, gelir veya vergi adaletsizliği, istihdam sorunları gibi
ekonomik, adaletsizlik, cinsiyet eşitsizliği gibi hukuksal sorunlarını
aşabilmek oldukça sistemli ve planlı bir eğitim yapılanmasını zorunlu
kılmaktadır. Bu karmaşık toplumsal sorunların çözümü için, bireysel
ve toplumsal akıl arasında, etiğin evrensel değerlerinden oluşan bir
köprü kurarak, ‘devlet, birey, sivil toplum’ üçgeninde, insan hakları
ve onuruna dayalı’ bir eğitim felsefesi geliştirilmelidir. Evrensel etik,
demokratik, laik değerlerle oluşturulmuş bir eğitim sistemi, hukuk
devletinin varlığını da güçlendirecektir. Ancak bu yolla hukuk sistemi,
norm hukukundan çıkarılarak, içselleştirilmiş bir hukuka dönüştürü-
lebilecektir. Hukuk devletinin temeli olan ‘birey’ in yetiştirilmesinde
öncelikle hükümetlere göre değişmeyen bir eğitim felsefesi ve milli po-
litikalar belirlenmelidir. Eğitim sistemi bilimsel veriler ışığında, çağın
ve ülkenin gereksinimleri doğrultusunda düzenlenmelidir. Bu amaçla
ilk olarak, ‘hukuk devleti, birey, insanı, doğru yetiştirmek’ kavramları-
nın, daha sonra ‘etik, demokratik, laik temelli eğitim felsefesi ve eğitim
sistemi’ nin önemi tartışmaksızın kabul edilmelidir. Temeli bu evrensel
değerlere dayanmayan bir eğitim sisteminin, çocuk ve ergen dünyasını
aynı zamanda geleceğimizi nasıl tehdit ettiği gözden kaçırılmamalıdır.
‘Etik, demokratik, laik’ kavramları üçgeninde geliştirilen ilkesel değer-
lerin, eğitimin tüm kurumları ve bireyleri tarafından benimsenmesi
ve uygulanmasının, dolayısıyla hizmet alanlar ve verenler açısından
eğitim hukukunun öneminin, ‘yeni bir neslin yaratılmasındaki ve güç-
lü bir hukuk devletinin geliştirilmesindeki’ önemi artık görülmelidir.
Öneriler
Eğitim Sistemi açısından: Devlet kurumları belirli temel ilke-
ler, değerler ve amaçlar, üzerine inşa edilmektedir. Eğitim örgütleri
için de aynı koşullar geçerlidir. Bu nedenle kısa, orta ve uzun vadeli
amaçların belirlenmesinden önce, hükümetler değişse de kendisi de-