Previous Page  385 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 385 / 405 Next Page
Page Background

384

Güçlü Bir Hukuk Devleti için Etik, Demokratik, Laik Eğitim Sistemi ve Eğitim Hukuku

ğişmeyen eğitim felsefemizin belirlenmesiyle işe başlanması yerinde

olacaktır. Bu noktada bilimsel verilerden hareket edilmeli, ülke ista-

tistikleri ve var olan ülke koşulları göz önüne alınarak eğitim poli-

tikaları saptanmalıdır. Eğitime ilişkin geliştirilecek etik, demokratik

ilkeler ve kurallar uzun soluklu bu süreçte, tüm sistemi kapsayacak

şekilde iyi düşünülmelidir. Eğitim sisteminin gücünün, bu kuralların

nesnel uygulanışına bağlı olacağı unutulmamalıdır. Bu nedenle eğitim

hukukuna özen gösterilmelidir. Eğitim hukukuna ilişkin alanyazında

araştırmaların artırılması, eğitime taraf olanların algı ve beklentileri-

nin belirlenmesi önemli olacaktır.

Eğitim Görevlileri açısından: Eğitimin tüm çalışanlarının evrensel

ahlaki kuralları, demokratik ve laik değerleri içselleştirmesi, ‘doğru-

luğun’ ölçütü üzerinde genel bir düşünme ve davranma içinde ortak

hareket etmesi gerekmektedir. Felsefi, mesleki etik ve hukuk kuralla-

rına uygun, iş ve işlemlerin yerine getirmesi son derecede önemlidir.

Eğitim görevlileri arasındaki ‘doğru davranış’ la ilgili ortak tutum, be-

lirsiz, eşsiz ve değişken durum ya da sorunlar karşısında, nasıl davra-

nılacağına ilişkin karar vermeyi kolaylaştıracaktır.

Eğitimden Faydalananlar açısından: Öncelikle öğrenciler başta ol-

mak üzere veliler ve diğer toplum üyeleri için; ahlaki, siyasi, hukuki

eylemleri, ‘insan onuru, herkes için iyiyi isteme, insani temel haklar’

gibi ’evrensel ilke ve değerlerle değerlendirmesini sağlayacak episte-

molojik ve aksiyolojik bilgilerin verildiği ve kişisel etik değerlerin ge-

liştirildiği eğitimlerin planlanması gerekmektedir. Geldiğimiz nokta,

okul eğitimi kadar Halk Eğitimi’nin de ne kadar önemli olduğunu gös-

termektedir. Bireyin eylemi değerlendirme yeterliliğinin, rastlantıya

ya da genel kabul görmüş yasaklara, deneyimlere veya kültüre bırakıl-

ması, ahlaki göreliliği artıracaktır. Oysa felsefi etik ilke ve değerlerin

bir bütün olduğunun kavratılması, düşünme ve etik eğitiminin birlik-

te sunulması, ‘ortak bilincin’ geliştirilmesini sağlayacaktır. Bu alanda

okullarda hukukun temeli olarak felsefi etik ilke ve değerlerin kazan-

dırılmaya çalışıldığı, zorunlu ‘Ahlak Eğitimi, Hukuk ve Vatandaşlık’

gibi dersler konulmalıdır. ‘Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi’ dersi yerine,

seçmeli ‘Dinler Tarihi’ ya da ‘Din Bilgisi’ gibi dinleri tanıtan dersler,

yine isteğe bağlı seçilebilecek ‘İslam Bilgisi’, ‘İslam Tarihi’ gibi İslami-

yet dinini ya da diğer herhangi bir dini öğreten dersler getirilmelidir.

Unutulmalıdır ki, Demokratik, Laik, Hukuk Devleti, etik değerlere

önem veren bireyler gerektirir.