

228
Riskli Alan İlanı ve Hukuki Sonuçları
genelinde kamu düzeni olağan hayatı kesintiye uğratacak şekilde bo-
zulmuştur.
Diğer taraftan, ülke genelinde çok fazla imar mevzuatına aykırı
yapılaşma söz konusudur. Bu durumda, mevzuata göre, Bakanlar Ku-
rulu planlama veya altyapı hizmetlerinin yetersiz olduğu veya imar
mevzuatına aykırı yapılaşmanın bulunduğu her yeri riskli alan ilan
edebilir.
Yine “üzerindeki toplam yapının %65’nin mevzuata aykırı” olma
kriteri de keyfi uygulamaya müsait bir düzenlemedir. Çünkü mevzu-
ata aykırı olan her yapı riskli yapı değildir. Uygulamadan biliyoruz
ki, birçok yapı mevzuata aykırı olmasına rağmen can ve mal güven-
liği açısından son derece sağlam yapılardır. Elbette mevzuata aykırı
yapılara kanunda öngörülen yaptırımlar uygulanmalıdır. Ancak, bu
yaptırımlar riskli oldukları için değil, mevzuata aykırı oldukları için
uygulanır. Örneğin, ruhsat alınmadan yapılmış bir bina mühendis-
lik olarak pek ala sağlam olabilir. İmar hukukunda kaçak yapı olarak
tanımlanan bu yapılar, mevzuata aykırı olduğu için idari para cezası
ve/veya yıkım yaptırıma tabi olabilir; failleri hürriyeti bağlayıcı ceza
ile cezalandırılabilir. Fakat bu yapıya 6306 sayılı Kanun’un riskli yapı
hükümleri uygulanamaz. Uygulanırsa hukuka aykırı olur. Bu tür hu-
kuka aykırılığa İdare Hukukunda usul saptırması denir.
Sonuç olarak, yapılan yeni düzenlemeyle riskli alan ilan etme ko-
nusunda Bakanlar Kuruluna geniş takdir yetkisi verilmiştir. Bir yerin
riskli alan ilan edilmesinde genel kamu düzeni kriteri veya mevzua-
ta aykırılık kriterinin tek başına yeterli görülmesi mülkiyet hakkının
ölçüsüz biçimde kısıtlanmasına neden olur. Bu kriterlerin riskli yapı
kriteri ile birlikte değerlendirilmesinde yarar vardır.
4. Riskli Alanlarda Tasarrufların Kısıtlanması
Bakanlık veya uygulamayı yürütmesi hâlinde TOKİ veya idare,
riskli yapıların bulunduğu taşınmazlarda bu Kanun kapsamındaki
proje ve uygulamalar süresince her türlü imar ve yapılaşma işlemleri-
ni geçici olarak durdurabilir.
Kanunun ilk halinde geçici durdurmadan söz edilmiş olmasına
karşın, bunun süresi konusunda bir düzenleme yoktu. Dolayısıyla