Previous Page  230 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 230 / 457 Next Page
Page Background

229

TBB Dergisi 2017 (130)

Yasin SEZER

bu durdurma uzun yıllar alması ve kişilerin bundan zarar görmesi

mümkündü. Anayasa Mahkemesi bu durumun mülkiyet hakkının sü-

resiz olarak kısıtlanması anlamına geldiğini belirterek iptal etmiştir.

6

Anayasa Mahkemesinin iptal kararından sonra (düzenleme 14/4/2016

tarih ve 6704/22 m.) süre sınırı getirilmiştir. Buna göre, uygulamayı

yapan idare riskli alanlarda ve rezerv yapı alanlarında her türlü imar

ve yapılaşma işlemlerini iki yıl süre ile geçici olarak durdurabilir. Uy-

gulamanın gerektirmesi hâlinde imar ve yapılaşma işlemlerinin geçici

olarak durdurulması bir yıl daha uzatılabilir.

Yine Kanun’un 3. maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen taşın-

mazlar, tahsis ve devir işlemleri sonuçlandırılıncaya kadar Maliye Ba-

kanlığınca satılamaz, kiraya verilemez, tahsis edilemez, ön izne veya

irtifak hakkına konu edilemez.

Uygulama sırasında Bakanlık, TOKİ veya idare tarafından talep

edilmesi hâlinde, hak sahiplerinin de görüşü alınarak, riskli alanlar-

daki yapılar ile riskli yapılara elektrik, su ve doğal gaz verilmez ve

verilen hizmetler kurum ve kuruluşlar tarafından durdurulur (m.4).

5. Riskli Alanların Planlanması ve Düzenlenmesi

İmar Kanunu, mekânsal planlamada plan yapma yetki/görevi ko-

nusunda planlanacak alana göre farklı düzenlemiştir. İmar planları,

nazım imar planı ve uygulama imar planından oluşur. Belediye sınır-

ları içindeki alanların imar planları belediyelerce; belediye sınırları

dışındaki alanların imar planları ise il özel idaresi tarafından yapılır.

Büyükşehir beledisi olan illerin nazım imar planları, büyükşehir be-

lediyesi tarafından; uygulama imar planları ve imar programları ilçe

belediyeleri tarafından yapılır (m.8).

İmar Kanunu’na göre, parselasyon planları, düzenlenen alana

göre, belediye ya da valilik tarafından yapılır (İmar Kanunu, m.18).

Ancak, kentsel dönüşüm alanlarının planlanması konusunda özel

düzenleme yapılmıştır. Buna göre, kentsel dönüşüm alanlarında Çev-

re ve Şehircilik Bakanlığı (m.6/5) ve uygulamayı yapmaları halinde

TOKİ ve belediyeler her tür harita, plan, proje, arazi ve arsa düzenleme

işlemleri ile toplulaştırma yapmaya yetkilidir (m.8/2).

6

Anayasa Mahkemesi, 27.2.2014, E. 2012/87, K. 2014/41.