Previous Page  329 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 329 / 457 Next Page
Page Background

328

Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu Kararları Işığında Ahlaki Aktivist Avukat Yaklaşımı

menfaati doğrultusunda hareket etmesi gerektiğini savunan avukat-

lık modelleri karşısında avukatın adaleti ve hakkaniyeti temel alarak

hareket etmesi gerektiğini savunan görüşler vardır. İlişkisel avukat-

lık (

relational lawyering

) ve ahlaki aktivizm (

moral activism

) avukatlık

pratiğine, genel etik kurallarını dâhil etmeyi öngören ve bu anlamda

avukatın müvekkilinin menfaati dışında başka hususları da dikkate

alması gerektiğini belirten yaklaşımlardan en temel ikisidir.

1

Bu ma-

kalede, bu temel görüşlerden ahlaki aktivizm yaklaşımı bağlamında

Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu’nun internet sitesinde yer alan

2013-2016 tarihlerinde verdiği bazı kararları tartışacağım.

2

Söz konusu

kararları, ahlaki aktivizm yaklaşımının temel prensipleri doğrultu-

sunda ele alarak ahlaki aktivist pratiğin uygulamada nasıl yorumla-

nabileceğini göstermeye çalışacağım.

I. Ahlaken Sorumlu Avukat Yaklaşımından Doğan Ahlaki

Aktivizm

Avukatın, müvekkilinin menfaati doğrultusunda hareket etmekle

yükümlü olması ve bu anlamda “taraf” konumunda bulunması, mes-

lek etiği açısından pek çok soruyu gündeme getirmiştir. Bu anlam-

da avukatın, müvekkili dışındaki kişilere karşı herhangi bir ahlaki

3

sorumluluk hissetmeden davranması eleştiri konusu olmaya başla-

mıştır.

4

1975’te

Richard Wasserstrom

, avukatların mesleklerini icra

ederken müvekkil çıkarlarını ne pahasına olursa olsun korumak adı-

na ahlaka aykırı davranabildikleri noktasına dikkat çeker. Müvekkili

karşısında avukatın, kendisine biçilen bu taraf konuma uygun olarak

1

Christine Parker ve Adrian Evans, Inside Lawyers’ Ethics, New York: Cambridge

University Press, 2006, s. 18, s. 23.

2

Makalede atıf yapılan bütün kararlara

http://www.barobirlik.org.tr/dkk

adre-

sinden erişilebilir.

3

Bu makale kapsamında “ahlak” ve “etik” birbiri yerine geçerli kavramlar olarak

kullanılmıştır. Her iki kavramla da kast edilmek istenen değer yargıları değil; ev-

rensel değerlerdir. Ahlak kavramının farklı anlamları için bkz. Ioanna Kuçuradi,

Uludağ Konuşmaları: Özgürlük, Ahlak, Kültür Kavramları, Ankara: Türkiye Fel-

sefe Kurumu, 2014, ss. 23-42.

4

Paul R. Tremblay. “Moral ActivismManqué”, South Texas Law Review 2002, Vol.

44, s. 128; Tremblay, Paul. “Critical Legal Ethics”, The Georgetown Journal of Le-

gal Ethics, 2006, Vol. 20, s.13.