

342
Şirket Etiği ya da İtibar Yönetimi Projesi: Haklar ve Hukuk BağlamındaKurumsal Sosyal Sorumluluk
Giriş
1990’lı yıllardan itibaren şirketlerin insan haklarına ilişkin kav-
rayışları ele alınmaya başlanmıştır Şirketlerin özellikle toplumsal ve
ekonomik sorumluluklarına dair bu kavrayışları “resmi kodlar” veya
“özel kodlar” (sivil düzenlemeler) aracılığıyla ele alınmaya çalışılmış-
tır. Bu uğraşılar aynı zamanda bir yanda devletin ekonomiyle ilişki-
leri diğer yanda devletlerin şirketlerle, şirketlerin de insan haklarıyla
bağlantıları konusundadır. Dolayısıyla buradan Kurumsal Sosyal So-
rumluluk (Corporate Social Responsibility, CSR), Kurumsal Yurttaşlık
(Corporate Citizenship)
ya da Kurumsal Sorumluluk (Corporate Res-
ponsibility) gibi betimlemeler ortaya çıkmıştır.
1
Sözü edilen bu erdem-
li çabalara karşılık genellikle şirketlerin kendi anlayışlarına, gönüllü-
ğe, etiğe, dış dayatmaların sakıncalarına ve ekonomik gelişmişliğin
sürdürebilmesinin gerekliliğine dayanan itirazlar yükselmiştir. Oysa
ekonominin, politikanın, ekolojinin, hukukun kesiştiği bu konunun
yaygınlaşmasında bir yanda Uluslararası Af Örgütü (Amnesty Inter-
national)
gibi kuruluşların 1990’ların başından itibaren ekonominin
insan haklarını gözetmesi yönündeki beklentilerinin, diğer yanda da
şirketlerin dâhil oldukları büyük skandalların yol açtığı hayal kırık-
lıklarının etkisi büyük olmuştur. Şirketlerin yol açtığı insan hakları
ihlalleri; sağlıktan, çevreye, cinsel suiistimalden bölge insanlarının
haklarının zedelenmesine, çalışma ve sendikal hakların kabul edil-
memesinden işkenceye kadar uzanırken; insan haklarına, özellikle de
ekonomik ile toplumsal hakların önemine vurgular artmıştır. Şirket-
lerden daha çok sorumluluk üstlenmeleri ve özellikle küresel çaptaki
faaliyetlerinde bağlayıcı kurallara uymaları yönünde talepler yüksel-
1
Türkiye’de bu konuda yazılmış bir literatür bulunmaktadır. Ancak bu literatürün
bir kısmı kurumsal sosyal sorumluluğu etik ve sorumlu davranış, bir kısmı ku-
rumsal yurttaşlık diğer bir kısmı ise belirli meslek gruplarının ahlaki yaklaşımı
bağlamında ele almıştır. Bu ele alışta genellikle marka imajına, uygulama örnek-
lerine, yönetişimsel kültüre ve halkla ilişkilere odaklanılmıştır. Bakınız örneğin
Coşkun Can Aktan (edit.), Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal So-
rumluluk, İGİAD Yayınları, İstanbul 2007; Tuğçe Gürel Boran, Türkiye’den Uygu-
lama Örnekleriyle Kurumsal Sosyal Sorumluluk, 3. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul
2016. Buna karşılık insan hakları ve uluslararası örgütlerin yürüttüğü düzenle-
meler konusunda çok daha sınırlı çalışma mevcuttur. Bakınız Ali Ercan Özgür
(Yayına Hazırlayan), İşyerinde İnsan Hakları Rehberi, 2014; Coşkun Can Aktan,
İstiklal Y. Vural, Kurumsal Sosyal Sorumluluk (Uluslararası Kuruluşlar ve Hü-
kümet-Dışı Organizayonlar Tarafından Sürdürülen Başlıca Girişimler), Çimento
İşveren, 2007, s.4-21.