Previous Page  348 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 348 / 457 Next Page
Page Background

347

TBB Dergisi 2017 (130)

Fatih KESKİN

olduğu (…) üzerine gerekçelendirilmektedir. Dolayısıyla şirketler di-

yalojik süreçlerde ilgili tarafların onayıyla birlikte kendi kararlarını

alabileceklerini deneyimlemekteler. Bu bakış açısında şirket kârı ge-

rekli olmakla birlikte daima en kısa yoldan ulaşılabilen bir şey olarak

kabul edilmemektedir (…) Daha çok katılım ve anlam üreten çalışma-

lar insanları şirketlere bağlamaktadır.

6

Böylelikle bir anda sosyal sorumluluk literatüre gelişmiş, önce

reddedilen ardından yalnızca skandallara yanıt verme biçiminde iş-

leyen şirket etiğinden farklı bir kurumsal sosyal sorumluluktan bah-

sedilmeye başlanmıştır. Şirketlerin yatırımcılarına karşı sorumluluğu

yerini ilk olarak paydaşlara sonrasında da bütün topluma karşı eko-

nomik performans dışında toplumsal etkinliklerde bulunma görevine

bırakmıştır.

7

Bu kavrayışsal değişimi bir tür “tepki” olarak yorumlayan Avrupa

Birliği, 2001 yılında çıkardığı Yeşil Kitap’ta (Green Book EU) kurumsal

sosyal sorumluluğu,

“giderek daha çok şirketin artan toplumsal, ekonomik

ve ekolojik baskıya karşı sosyal sorumluluk içinde hareket ettiği tepki”

biçi-

minde tanımlamıştır. Daha dolayımsız bir tanımı ise Avrupa Komis-

yonu yapmıştır. Buna göre, somut olarak kurumsal sosyal sorumluluk

“gönüllük esasına göre toplumsal menfaatleri ve çevresel menfaatleri

şirket faaliyetleriyle ve paydaşlarla olan karşılıklı ilişkileriyle birleşti-

ren, şirketlerin dayanağı olarak kullanılan kavrayıştır”.

8

Devamında

toplumsal olarak sorumlu olmak “insan sermayesine, çevreye, diğer

sosyal paydaşlara daha fazla yatırım yapmak” anlamında değerlendi-

rilmiştir.

9

6

Görges Luise, Kadritzke Ulf, “Corporate Social Responsibility – vom Reputations-

management zum politischen Projekt”, Prokla, Verlag Westfaelisches Dampfboot,

Heft 164, 41. Jg., 2011, Nr. 3, s. 464.

7

Thomas Loew, Kathrin Ankele, Sabine Braun, Lens Clausen, Bedeutung der in-

ternationalen CSR-Diskussion fur Nachhaltigkeit und die sich daraus ergebenden

Anforderungen an Unternehmen mit Fokus Berichterstattung, Berlin-Münster

2004, s. 19; Luise Görges, Ulf Kadritzke, “Corporate Social Responsibility – vom

Reputationsmanagement zum politischen Projekt”, Prokla, Verlag Westfaelisches

Dampfboot, Heft 164, 41. Jg., 2011, Nr. 3, s.465.

8

Aktaran Thomas Loew, Kathrin Ankele, Sabine Braun, Lens Clausen, Bedeutung

der internationalen CSR-Diskussion fur Nachhaltigkeit und die sich daraus er-

gebenden Anforderungen an Unternehmen mit Fokus Berichterstattung, Berlin-

Münster 2004, s.26.

9

Aktaran Georg Müller-Christ, Annike Rehm, Corporate Social Responsibility as

Giving Back to Society, LIT Verlag, Berlin 2010, s.22.