Previous Page  349 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 349 / 457 Next Page
Page Background

348

Şirket Etiği ya da İtibar Yönetimi Projesi: Haklar ve Hukuk BağlamındaKurumsal Sosyal Sorumluluk

Karşılık göremeyen bir iyiliksever çabadan yatırımcı ilişkilerine,

“yatırımcıyla sınırlandırılan ilişkilerden sosyal paydaşlara yönelime”

10

sosyal paydaşlardan çevreyi korumak amacıyla kaynakları koruyucu

ekonomiler anlamında “çevresel sorumluluğa”

11

geçiş yapan kurum-

sal sosyal sorumluluk günümüzde şirketlerin değer yaratma süreçle-

rinde neden oldukları bütün toplumsal ve ekolojik yan etkileri kav-

ramaları olarak ele alınmaktadır. Bu açıdan bakıldığında kurumsal

sosyal sorumluluk şirketlerin suskunluk ya da reddetme süreçlerini

aştıktan sonraki etik kodların yetersizliğini görmeleri sonucunda et-

kinleştirilen, toplumdan gelen ahlaki eleştirilere bir yanıt ve kapitalist

rasyonalite mitosunu aşan bir eklemlemedir.

Elbette bu kavramsal değişim tesadüfi bir biçimde oluşmamıştır,

tersine küresel şirketlerin kamusal eleştiri ve skandalara yönelik bir

yanıtı biriçiminde okunmalıdır. Küresel şirketlerin faaliyetlerinin et-

kilerinin giderek daha açık bir şekilde ortaya çıkmasıyla ve protesto

hareketlerine ifade katmasıyla birlikte eleştiri odağındaki yapıların

toplumsal meşruluk sorunsalına yönelik zekice, yoğun ve saldırgan

bir çalışma stratejisinin, itibar ve risk yönetiminin bir parçasıdır. Bu

nedenle kaçınılması güç bu yönetimsel stratejinin gönüllülük esasına

göre bir iyi niyet göstergesi olarak kalması ya da yaptırımı olmayan

genel normlar olarak kabul görmesi amaçlanmıştır.

Kurumsal Sosyal Sorumluluğa Dair Norm Geliştirme ve

Düzenleme Türleri

“Küreselleşme” olarak tanımlanan ve birkaç onyıldır toplumsal

yaşamı belirleyen süreç, Karl Polanyi’nin “çift hareket”(double move-

ment) olarak teşhis ettiği anlamda bir gelişmeye neden olmuştur. Buna

göre bir yanda 1980’ler ve 1990’lar boyunca küresel ekonomi ve ulusla-

rarası ticaret konusunda devlet ama özellikle de devlet üstü kurumla-

rın düzenleyici çabaları söz konusudur. Diğer tarafta ise, 1990’lardan

itibaren özel aktörlerin veya kuruluşların “sivil düzenlemeleri”ne (civil

10

Michael E. Porter, Mark R. Kramer, “Creating Shared Value”, Harvard Business

Revue, 89 (1-2), 2011, s.63.

11

Andrew P. Newell (Edit.), Corporate Social Responsibility: Challenges, Benefits

and Impact on Business Performance, Nova Science Publishers Inc., New York

2014.