

346
Şirket Etiği ya da İtibar Yönetimi Projesi: Haklar ve Hukuk BağlamındaKurumsal Sosyal Sorumluluk
sele olduğunu belirtmektedir: “İyi şeyler yapabilirler ancak yalnızca
kişisel harcamalarıyla”.
5
Friedman’ın bir bakıma ekonomik liberal “sorumluluk almama
manifestosu”nu ileri sürdüğünü söylemek mümkün. Bu manifestoda
yukarıda belirtildiği gibi şirketler, piyasaya ya da kurumsal amaçla-
rına aykırı olmamak koşuluyla, politik sistemin yasaları kadar toplu-
mun “ahlaki kültürüne” de dikkat etmeleri tavsiye edilmektedir. Bu
argümanlarla Friedman kurumsal sosyal sorumluluğa ilişkin şirket
davranışı ve hukuka bakışla ilgili ileriki yıllarda derinleşecek tartış-
maların fitilini ateşlemiştir. Dahası küreselleşme ve yeni sağ ekono-
mik politikalar Friedman’ın “ortak çıkarı” gözetmeyen piyasa mo-
delini yüceltmiştir. Ancak aynı politikalar diğer yanda kapitalizmin
“acımasızlaşmasına”, toplumsalın aşınmasına, uluslararası şirketlerin
etkisiyle bir yanda küresel piyasalar diğer yanda ulusal düzlemdeki
düzenlemelerde dengesizliğin ve eşitsizliğin yükselişine neden olmuş-
tur. Dahası ortaya çıkan çeşitli skandallar ve ihlaller bu asimetrinin
çözümlenmeden sürdürülebilir ekonomik gelişimin güvence altına
alınamayacağı sonucunu doğurmuştur.
Böyle bir ortamda stratejik ve operasyonel bir etkinlik olarak ku-
rumsal sosyal sorumluluk kavramı güçlü bir biçimde gündeme getiril-
miş “kurumsal yurttaşlık”la ilişkili bir biçimde ele alınmaya başlanmış-
tır. İşletme uzmanlarının, yönetim bilimcilerin, sosyal psikologların,
iletişimcilerin, hukukçuların gözetiminde kurumsal sosyal sorumlu-
luk şirketleri birincil hedefleri ve üretimsel etkinlikleri dışlamadan
toplumsal sorumluluklarını hatırlatmıştır. Bu doğrultuda bilimsel teo-
rilerden, farklı disiplinlere ait kuramlardan da destek alınmıştır.
(Kurumsal sosyal sorumluluğadair ç.n.) yönetsel etkinlikleri bilim-
sel olarak haklılaştırmak için Steinmann ve Schreyögg, Habermas’ın
eylem teorisinden uyarlanan “iletişimsel rayonaliteyi” kullanmışlar-
dır. Yönetim teorisiyle bütünleştirme ve şirket eylemlerinin başarısına
katkı sağlama ya da piyasanın veya gücün temellendirdiği farklı eşgü-
düm biçimlerini reddetme amacıyla yararlanılmıştır. Şirketlerin uzlaşı
yönelimli eylemlerden vazgeçemeyeceği ve en önemli kaynağın insan
5
Luise Görges, Ulf Kadritzke, “Corporate Social Responsibility – vom Reputations-
management zum politischen Projekt”, Prokla, Verlag Westfaelisches Dampfboot,
Heft 164, 41. Jg., 2011, Nr. 3, s. 462.