

406
Güncel Gelişmeler Işığında Türk Vatandaşlığının İstisnai Haller Kapsamında Kazanılması
bulunmadığından, söz konusu kişiler Vatandaşlık Kanunun sadece 11.
maddesinden değil diğer yetkili makam kararıyla vatandaşlığa alınma
yollarından durumlarına uyan ve şartlarını yerine getirdikleri vatan-
daşlığı kazanma yollarından da yararlanabileceklerdir.
III. ÜLKEMİZDE GEÇİCİ KORUMA STATÜSÜYLE KALAN
SURİYE VATANDAŞLARININ İSTİSNAİ HALLER
KAPSAMINDA TÜRK VATANDAŞLIĞINI KAZANMASI
Geçici Koruma Yönetmeliği
161
uyarınca geçici koruma, ülkesinden
ayrılmaya zorlanmış, ayrıldığı ülkeye geri dönemeyen, acil ve geçici
koruma bulmak amacıyla kitlesel olarak veya bu kitlesel akın döne-
minde bireysel olarak sınırlarımıza gelen veya sınırlarımızı geçen
ve uluslararası koruma talebi bireysel olarak değerlendirmeye alına-
mayan yabancılara sağlanan koruma olarak tanımlanmıştır (m.3/f).
Yine Yönetmelik uyarınca, 28.04.2011 tarihinden itibaren Suriye Arap
Cumhuriyeti’nde meydana gelen olaylar sebebiyle geçici koruma ama-
cıyla Suriye Arap Cumhuriyeti’nden kitlesel veya bireysel olarak sı-
nırlarımıza gelen veya sınırlarımızı geçen Suriye Arap Cumhuriyeti
vatandaşları ile vatansızlar ve mülteciler, uluslararası koruma başvu-
rusunda bulunmuş olsalar dahi geçici koruma altına alınacaklardır
(geçici madde 1). Suriye’de yaşanan iç savaş nedeniyle 2011 yılı Nisan
ayı itibariyle toplu olarak Türkiye’ye girişleri başlayan ve aradan geçen
yaklaşık 6 yıllık süreye rağmen sona ermeyen savaş sebebiyle ülke-
mizde sayıları hızla artan Suriye vatandaşlarının istisnai haller kapsa-
mında Türk vatandaşlığına alınacağı yönündeki haberler ve tartışma-
lar sürekli gündeme gelmektedir.
Ülkemizde geçici koruma statüsüyle kalan Suriye vatandaşları-
nın Türk vatandaşlığı kazanabilmesi özel olarak düzenlenmediği için
TVK’da düzenlenen vatandaşlığın kazanılmasına ilişkin yollardan
şartlarını yerine getirdiklerine başvurmaları mümkündür.
162
Çalışma
161
RG 12.10.2014, S.25611.
162
Geçici koruma statüsüyle Türkiye’de bulunan Suriye vatandaşları bakımından,
genel olarak vatandaşlığa alınma yolu kullanılamayacaktır; zira Geçici Koruma
Yönetmeliği uyarınca söz konusu yabancılara verilen ve Türkiye’de yasal kalış
imkânı sağlayan geçici koruma kimlik belgesi YUKK’ta düzenlenen ikamet izni
ya da ikamet izni yerine geçen belgelere eşdeğer sayılmayacağı gibi süresi ikamet
izni toplamında dikkate alınmaz ve sahibine Türk vatandaşlığına geçiş hakkı sağ-
lamaz (m.25). Bunun dışında söz konusu kişiler, evlenme, seçme hakkının kulla-