Previous Page  407 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 407 / 457 Next Page
Page Background

406

Güncel Gelişmeler Işığında Türk Vatandaşlığının İstisnai Haller Kapsamında Kazanılması

bulunmadığından, söz konusu kişiler Vatandaşlık Kanunun sadece 11.

maddesinden değil diğer yetkili makam kararıyla vatandaşlığa alınma

yollarından durumlarına uyan ve şartlarını yerine getirdikleri vatan-

daşlığı kazanma yollarından da yararlanabileceklerdir.

III. ÜLKEMİZDE GEÇİCİ KORUMA STATÜSÜYLE KALAN

SURİYE VATANDAŞLARININ İSTİSNAİ HALLER

KAPSAMINDA TÜRK VATANDAŞLIĞINI KAZANMASI

Geçici Koruma Yönetmeliği

161

uyarınca geçici koruma, ülkesinden

ayrılmaya zorlanmış, ayrıldığı ülkeye geri dönemeyen, acil ve geçici

koruma bulmak amacıyla kitlesel olarak veya bu kitlesel akın döne-

minde bireysel olarak sınırlarımıza gelen veya sınırlarımızı geçen

ve uluslararası koruma talebi bireysel olarak değerlendirmeye alına-

mayan yabancılara sağlanan koruma olarak tanımlanmıştır (m.3/f).

Yine Yönetmelik uyarınca, 28.04.2011 tarihinden itibaren Suriye Arap

Cumhuriyeti’nde meydana gelen olaylar sebebiyle geçici koruma ama-

cıyla Suriye Arap Cumhuriyeti’nden kitlesel veya bireysel olarak sı-

nırlarımıza gelen veya sınırlarımızı geçen Suriye Arap Cumhuriyeti

vatandaşları ile vatansızlar ve mülteciler, uluslararası koruma başvu-

rusunda bulunmuş olsalar dahi geçici koruma altına alınacaklardır

(geçici madde 1). Suriye’de yaşanan iç savaş nedeniyle 2011 yılı Nisan

ayı itibariyle toplu olarak Türkiye’ye girişleri başlayan ve aradan geçen

yaklaşık 6 yıllık süreye rağmen sona ermeyen savaş sebebiyle ülke-

mizde sayıları hızla artan Suriye vatandaşlarının istisnai haller kapsa-

mında Türk vatandaşlığına alınacağı yönündeki haberler ve tartışma-

lar sürekli gündeme gelmektedir.

Ülkemizde geçici koruma statüsüyle kalan Suriye vatandaşları-

nın Türk vatandaşlığı kazanabilmesi özel olarak düzenlenmediği için

TVK’da düzenlenen vatandaşlığın kazanılmasına ilişkin yollardan

şartlarını yerine getirdiklerine başvurmaları mümkündür.

162

Çalışma

161

RG 12.10.2014, S.25611.

162

Geçici koruma statüsüyle Türkiye’de bulunan Suriye vatandaşları bakımından,

genel olarak vatandaşlığa alınma yolu kullanılamayacaktır; zira Geçici Koruma

Yönetmeliği uyarınca söz konusu yabancılara verilen ve Türkiye’de yasal kalış

imkânı sağlayan geçici koruma kimlik belgesi YUKK’ta düzenlenen ikamet izni

ya da ikamet izni yerine geçen belgelere eşdeğer sayılmayacağı gibi süresi ikamet

izni toplamında dikkate alınmaz ve sahibine Türk vatandaşlığına geçiş hakkı sağ-

lamaz (m.25). Bunun dışında söz konusu kişiler, evlenme, seçme hakkının kulla-