

57
TBB Dergisi 2017 (130)
Gonca EROL
maktır.
2
Hakkın kapsamının ve uygulama usullerinin belirlenmesin-
de Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (AİHS) ve AİHM içtihatları ile
parallelik sağlanmaya çalışılmış olmasının bir nedeni de budur. An-
cak bunun yanında, AİHM’in bu usule ilişkin uzun yıllara dayanan
deneyimlerinin ve bu alandaki uzmanlığının da, bireysel başvuru yo-
lunu yeni uygulamakta olan ülkeler açısından önemli bir rehber oldu-
ğu/olacağı tartışmasızdır.
İşte bu nedenlerle AYM’ye bireysel başvuru yolunda tedbir usu-
lüne ilişkin incelememizi, gerekli görülen yerlerde AİHM’in oluştur-
duğu içtihat ile karşılaştırmalı olarak ele alacağız. Ancak amacımız
kapsamlı bir AYM-AİHM tedbir uygulaması karşılaştırması yapmak
değil. Amacımız, oluşmakta olan AYM’nin tedbir kararına ilişkin iç-
tihadını irdelemek, eksik veya çelişkili görülen, eleştirilen yönlerini
değerlendirmektir.
12 Eylül 2010 tarihinde halkoylaması ile kabul edilen anaya-
sa değişikliklerinin bir parçası olarak anayasal sistemimize dâhil
edilen ve 23 Eylül 2012’den beridir uygulanmakta olan bireysel baş-
vuru yolu Anayasa’nın 148. maddesinde düzenlenmiştir. Anayasa
Mahkemesi’nin görev ve yetkilerini düzenleyen bu maddenin birinci
fıkrasına göre “
Anayasa Mahkemesi, kanunların, kanun hükmünde kararna-
melerin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasaya şekil ve esas
bakımlarından uygunluğunu denetler ve bireysel başvuruları karara bağlar.
”
Aynı maddenin 3., 4. ve 5. fıkralarında ise şu hükümler yer alır:
“
Herkes, Anayasada güvence altına alınmış temel hak ve özgürlüklerin-
den, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamındaki herhangi birinin kamu
gücü tarafından, ihlal edildiği iddiasıyla Anayasa Mahkemesine başvurabilir.
Başvuruda bulunabilmek için olağan kanun yollarının tüketilmiş olması şart-
tır.
Bireysel başvuruda, kanun yolunda gözetilmesi gereken hususlarda ince-
leme yapılamaz.
2
Ece Göztepe, “Türkiye’de Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Hakkının
(Anayasa Şikâyeti) 6216 sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirilmesi”,
TBB Der-
gisi,
2011 (95), ss.13-40, s.14-15. Hüseyin Turan, “Ceza Mahkemelerince Verilen
Kararlar Bakımından Bireysel Başvuruda Başvuru Süresi”,
TAAD,
Yıl:5, Sayı:17,
Nisan 2014, s.114.