Previous Page  58 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 58 / 457 Next Page
Page Background

57

TBB Dergisi 2017 (130)

Gonca EROL

maktır.

2

Hakkın kapsamının ve uygulama usullerinin belirlenmesin-

de Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (AİHS) ve AİHM içtihatları ile

parallelik sağlanmaya çalışılmış olmasının bir nedeni de budur. An-

cak bunun yanında, AİHM’in bu usule ilişkin uzun yıllara dayanan

deneyimlerinin ve bu alandaki uzmanlığının da, bireysel başvuru yo-

lunu yeni uygulamakta olan ülkeler açısından önemli bir rehber oldu-

ğu/olacağı tartışmasızdır.

İşte bu nedenlerle AYM’ye bireysel başvuru yolunda tedbir usu-

lüne ilişkin incelememizi, gerekli görülen yerlerde AİHM’in oluştur-

duğu içtihat ile karşılaştırmalı olarak ele alacağız. Ancak amacımız

kapsamlı bir AYM-AİHM tedbir uygulaması karşılaştırması yapmak

değil. Amacımız, oluşmakta olan AYM’nin tedbir kararına ilişkin iç-

tihadını irdelemek, eksik veya çelişkili görülen, eleştirilen yönlerini

değerlendirmektir.

12 Eylül 2010 tarihinde halkoylaması ile kabul edilen anaya-

sa değişikliklerinin bir parçası olarak anayasal sistemimize dâhil

edilen ve 23 Eylül 2012’den beridir uygulanmakta olan bireysel baş-

vuru yolu Anayasa’nın 148. maddesinde düzenlenmiştir. Anayasa

Mahkemesi’nin görev ve yetkilerini düzenleyen bu maddenin birinci

fıkrasına göre “

Anayasa Mahkemesi, kanunların, kanun hükmünde kararna-

melerin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasaya şekil ve esas

bakımlarından uygunluğunu denetler ve bireysel başvuruları karara bağlar.

Aynı maddenin 3., 4. ve 5. fıkralarında ise şu hükümler yer alır:

Herkes, Anayasada güvence altına alınmış temel hak ve özgürlüklerin-

den, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamındaki herhangi birinin kamu

gücü tarafından, ihlal edildiği iddiasıyla Anayasa Mahkemesine başvurabilir.

Başvuruda bulunabilmek için olağan kanun yollarının tüketilmiş olması şart-

tır.

Bireysel başvuruda, kanun yolunda gözetilmesi gereken hususlarda ince-

leme yapılamaz.

2

Ece Göztepe, “Türkiye’de Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Hakkının

(Anayasa Şikâyeti) 6216 sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirilmesi”,

TBB Der-

gisi,

2011 (95), ss.13-40, s.14-15. Hüseyin Turan, “Ceza Mahkemelerince Verilen

Kararlar Bakımından Bireysel Başvuruda Başvuru Süresi”,

TAAD,

Yıl:5, Sayı:17,

Nisan 2014, s.114.