

63
TBB Dergisi 2017 (130)
Gonca EROL
Mahkemenin etkin bir inceleme yapabilmesinin güvence altı-
na alınması bireysel başvuru yolunun işlevselliği bakımından hayati
önem taşır. Çünkü eğer tedbir gerektiren bir halde tedbir alınmaz ise,
inceleme sonucunda verilen nihai ihlal kararının uygulanabilirliği kal-
mayabilir. Telafisi imkânsız bir zararın doğması halinde, mahkemenin
tespit edilen ihlalin telafisine yönelik bir karar veremeyeceği açıktır.
Örneğin kişinin yaşamını kaybetmesi konusunda yakın bir tehlike ha-
linin varlığı durumunda, tedbir kararı alınmazsa karar verilinceye de-
ğin kişi yaşamını kaybedebilir. Bu durumda davanın konusuz kalacağı
ve mahkemenin sonradan vereceği ihlal kararının hayatını kaybetmiş
başvurucu bakımından bir anlam ifade etmeyeceği açıktır. Böylesi du-
rumlarda bireysel başvuru yolu anlamını yitirmiş olacaktır. Oysa telafi
edilemez nitelikteki zararın önlenmesi için geçici bir tedbirin alınma-
sı halinde, mevcut durum mahkeme kararını verinceye değin bir nevi
dondurulmuş olacak
11
, mahkeme ne karara varırsa varsın, sadece baş-
vurucunun değil, her iki tarafın da hak ve çıkarları ve aynı zamanda
başvuru yolunun etkinliği de böylelikle korunmuş olacaktır.
12
II. TEDBİR KARARININ ALINMASI İÇİN GEREKEN
KOŞULLAR
A. Hakkın İhlaline İlişkin Tehlike/Risk, “Yakın, Güncel ve
Belli Bir Ağırlıkta” Olmalıdır
Anayasa Mahkemesi bireysel başvurulardaki tedbir istemlerine
ilişkin değerlendirmesini yaparken, başvurucuların tedbir istemlerine
gerekçe olarak ileri sürdükleri risklerin “gerçek”, “ciddi”, “yakın” ve
laşmazlığın taraflarının çıkarlarını ve haklarını korumak ve muhafaza etmektir.
(Paladi/Moldova, §89)
11
Harris/Boyle/Warbrick’e göre, bireysel başvuruda tedbirin amacı, Mahkeme’nin
şikâyet konusu kararın ya da işlemin Anayasa’ya uygunluğunu incelerken ve
inceleme sonuçlanıncaya kadar mevcut durumun korunmasıdır. David Harris,
Michael O’Boyle ve Colin Warbrick, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Hukuku,
Avrupa Konseyi, Birinci Baskı, Ankara 2013. s.871.
12
AİHM Mamatkulov ve Askarov/Türkiye kararında tedbirin amacını şöyle açık-
lıyor: “Sözleşme’den kaynaklanan çekirdek haklardan birinin, başvuru sahibi ta-
rafından kullanımına telafisi güç bir zarar verme riskinin makul bir şekilde ileri
sürüldüğü mevcut dava gibi davalarda geçici tedbirin amacı, Mahkemece alınan
tedbirin haklılığı konusunda bir karar verinceye kadar mevcut durumun muha-
fazasını sağlamaktır.” (§ 108) Ayrıca bkz. Hellen Keller ve Cedric Marti, “Interim
Relief Compared: Use of Interim Measures by the UN Human Rights Committee
and the European Court of Human Rights”,
ZaöRV
73 (2013), ss.325-372, s.326-327.