Previous Page  60 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 60 / 457 Next Page
Page Background

59

TBB Dergisi 2017 (130)

Gonca EROL

dığında, başvurucunun hakkının ihlal edilmediğine ya da başvurunun düşme-

sine karar verildiği durumlarda tedbir kararı kendiliğinden kalkar.”

Görüldüğü üzere, yasada tedbire ilişkin çok genel ve çerçeve bir

düzenleme bulunmaktadır. Bununla birlikte içtüzük, tedbir kararı

bakımından daha açıklayıcı ve usul açısından yol gösterici hükümle-

ri içerisinde barındırmakta ve bu anlamda tedbir uygulamasına dair

belli başlı soru işaretlerini giderdiği söylenebilir. Ancak aynı zaman-

da, içtüzük düzenlemesi, kimi yönlerden yasa ile çeliştiğinden yeni

soru işaretleri yaratmakta, kimi yönlerden ise yasada mevcut eksiklik-

leri sürdürmektedir.

Elbette ki, tedbir kararına ilişkin soru işaretlerinin önemli bir

bölümü yasa yahut içtüzük metinleri eliyle değil, AYM’nin zamanla

istikrar kazanacak olan uygulamaları ile ortadan kalkacaktır. Kimi

eksikliklerin, yasa yahut içtüzükteki diğer hükümlerin yardımıyla çö-

zümü de mümkün görünmektedir. Ayrıca, AYM’nin bugüne kadarki

uygulaması bu soruların bir bölümünü daha şimdiden cevaplamış gö-

rünmektedir.

Tedbir uygulamasının tüm bu cevaplanmış-cevaplanmamış soru-

ları da içerecek bir biçimde kapsamlı bir incelemesini yapabilmek için

konuyu dört ana başlık etrafında ele almak yerinde olacaktır:

Öncelikle tedbir kararının niteliğinin ortaya konulması gerekir.

Hangi amaçlara yönelik bir kurum olduğu, bireysel başvuru sürecin-

de hangi ihtiyaçları gidermek için öngörüldüğü sorularının cevabını

vermeden aracın uygulamasının gerçekçi bir değerlendirmesini yap-

mak mümkün olmayacaktır.

Aracın niteliğine ilişkin temel özelliklerini ve amacını ortaya koy-

duktan sonra artık bu amaçları gerçekleştirmek bakımından tedbir ta-

lebinin hangi şartları sağlaması gerektiği belirlenmelidir. Dolayısıyla

ikinci başlık altında, tedbir talebinin hangi koşulları sağlaması gerek-

tiği ve tedbir kararının hangi şartlar sağlandığı takdirde verilebileceği

mevzuat ve uygulama çerçevesinde incelenecektir.

Üçüncü bir başlık altında ise, tedbir kararına ilişkin usulün ay-

rıca ele alınması gerekir. Zira tedbir kararının amacının ve bu amaç

doğrultusunda tedbir kararı için aranan şartların ideal bir çerçevede

hazırlanmış olması yetmez, bu karara ulaşmayı sağlayan usulün de