

59
TBB Dergisi 2017 (130)
Gonca EROL
dığında, başvurucunun hakkının ihlal edilmediğine ya da başvurunun düşme-
sine karar verildiği durumlarda tedbir kararı kendiliğinden kalkar.”
Görüldüğü üzere, yasada tedbire ilişkin çok genel ve çerçeve bir
düzenleme bulunmaktadır. Bununla birlikte içtüzük, tedbir kararı
bakımından daha açıklayıcı ve usul açısından yol gösterici hükümle-
ri içerisinde barındırmakta ve bu anlamda tedbir uygulamasına dair
belli başlı soru işaretlerini giderdiği söylenebilir. Ancak aynı zaman-
da, içtüzük düzenlemesi, kimi yönlerden yasa ile çeliştiğinden yeni
soru işaretleri yaratmakta, kimi yönlerden ise yasada mevcut eksiklik-
leri sürdürmektedir.
Elbette ki, tedbir kararına ilişkin soru işaretlerinin önemli bir
bölümü yasa yahut içtüzük metinleri eliyle değil, AYM’nin zamanla
istikrar kazanacak olan uygulamaları ile ortadan kalkacaktır. Kimi
eksikliklerin, yasa yahut içtüzükteki diğer hükümlerin yardımıyla çö-
zümü de mümkün görünmektedir. Ayrıca, AYM’nin bugüne kadarki
uygulaması bu soruların bir bölümünü daha şimdiden cevaplamış gö-
rünmektedir.
Tedbir uygulamasının tüm bu cevaplanmış-cevaplanmamış soru-
ları da içerecek bir biçimde kapsamlı bir incelemesini yapabilmek için
konuyu dört ana başlık etrafında ele almak yerinde olacaktır:
Öncelikle tedbir kararının niteliğinin ortaya konulması gerekir.
Hangi amaçlara yönelik bir kurum olduğu, bireysel başvuru sürecin-
de hangi ihtiyaçları gidermek için öngörüldüğü sorularının cevabını
vermeden aracın uygulamasının gerçekçi bir değerlendirmesini yap-
mak mümkün olmayacaktır.
Aracın niteliğine ilişkin temel özelliklerini ve amacını ortaya koy-
duktan sonra artık bu amaçları gerçekleştirmek bakımından tedbir ta-
lebinin hangi şartları sağlaması gerektiği belirlenmelidir. Dolayısıyla
ikinci başlık altında, tedbir talebinin hangi koşulları sağlaması gerek-
tiği ve tedbir kararının hangi şartlar sağlandığı takdirde verilebileceği
mevzuat ve uygulama çerçevesinde incelenecektir.
Üçüncü bir başlık altında ise, tedbir kararına ilişkin usulün ay-
rıca ele alınması gerekir. Zira tedbir kararının amacının ve bu amaç
doğrultusunda tedbir kararı için aranan şartların ideal bir çerçevede
hazırlanmış olması yetmez, bu karara ulaşmayı sağlayan usulün de