

60
Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuruda ‘Tedbir’
aracın amacına uygun olması gerekir. Aksi halde, tedbir kararlarının
amaca hizmet etmemesi gibi bir durum ortaya çıkabilir.
Son olarak, tedbir kararının alınmasından sonraki sürece bakmak
gerekir. Bu bakımdan, tedbir kararlarının içerikleri, kapsamı, infazına
ilişkin temel hususlar ve sona ermesi konuları incelemenin son bölü-
münü oluşturmaktadır.
I. TEDBİR KARARININ NİTELİĞİ VE AMAÇLARI
6216 sayılı Yasa 49/5. maddesinde, bölümlerin, “
başvurucunun temel
haklarının korunması için zorunlu gördükleri tedbirlere”
başvurabileceği
öngörülmüştür. Bu hükümden çıkarılabilecek tedbir kararının niteli-
ğine ilişkin genel sonuç; tedbirin, her durumda değil istisnai
3
olarak,
yalnızca “zorunlu” görülen hallerde, bir hakkın korunması için kulla-
nılabilir bir usul olduğudur. Peki, ama hangi haller “zorunlu” haller
olarak nitelendirilebilir?
Bu soruya cevabı kısmen İçtüzüğün 73. maddesi vermiştir: “
(1)
Başvurucunun yaşamına ya da maddi veya manevi bütünlüğüne yönelik cid-
di bir tehlike bulunduğunun anlaşılması üzerine, Bölümlerce esas inceleme
aşamasında gerekli tedbirlere resen veya başvurucunun talebi üzerine karar
verilebilir.”
Bu düzenlemeye göre tedbir usulüne başvurmayı zorunlu kılan bir
halden söz edebilmek için şu iki asgari kriterin mevcut olması gerekir:
a. Başvurucunun yaşamına ya da maddi veya manevi bütünlüğü-
ne yönelik bir tehlike söz konusu olmalıdır.
b. Bu tehlike “ciddi” nitelikte bir tehlike olmalıdır.
Zira aynı maddenin 2. fıkrasında da
“tedbir kararına başvurulmaması
hâlinde başvurucunun yaşamına ya da maddi veya manevi bütünlüğüne yöne-
3
AYM de kararlarında bu istisnai olma özelliğini vurgulamaktadır: “Bu yönüyle
tedbir yetkisi istisnai bir yetki olup, ancak işlem veya kararın uygulanması halin-
de yaşam hakkına ya da bireyin maddi ve manevi bütünlüğüne yönelik gerçek
ve ciddi bir risk doğacaksa tedbire başvurulabilir.” AYM, Rıda Boudraa (TAK),
B.No:2013/9673, 30.12.2013, §25. Ayrıca bkz. Musa Sağlam, “Anayasa Mahke-
mesine Bireysel Başvuruda Tedbir Kararı”,
HUKAB Dergi
Sayı 5, http://www.
hukabdergi.com/p2122/, Erişim Tarihi: 19.9.2016 : “Tedbir kararına hükmedil-
mesi çok istisnai durumlara özgüdür. Olağan üstü şartların varlığı, bu olağan üstü
tedbirin alınabilmesini mümkün kılar.”