Previous Page  242 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 242 / 405 Next Page
Page Background

241

TBB Dergisi 2017 (131)

Gökçe KURTULAN

Kanunu’nun 1. maddesinin son fıkrası da devletlere tahkime elverişli-

lik konusunda bir serbesti tanımıştır.

5

Tahkime elverişlilik hususu, 6100 sayılı Hukuk Muhakemele-

ri Kanunu’nun (HMK) 408. maddesinde ve 4686 sayılı Milletlerarası

Tahkim Kanunu’nun (MTK) 1. maddesinin 4. fıkrasında düzenlen-

mektedir. HMK’nın ilgili hükmü uyarınca,

“Taşınmaz mallar üzerindeki

ayni haklardan veya iki tarafın iradelerine tabi olmayan işlerden kaynaklanan

uyuşmazlıklar tahkime elverişli değildir.”

MTK’da da buna çok benzer bir

ifade yer almaktadır: “

Bu Kanun, Türkiye’de bulunan taşınmaz mallar

üzerindeki aynî haklara ilişkin uyuşmazlıklar ile iki tarafın iradelerine tâbi

olmayan uyuşmazlıklarda uygulanmaz.”

6

Tahkime elverişlilik aynı zamanda uluslararası metinlerde de

yerini bulmuştur. Yukarıda bahsedildiği üzere UNCITRAL Model

Kanunu’nun 1(5). maddesi,

7

Yabancı Hakem Kararlarının Tanınması

ve Tenfizine İlişkin New York Konvansiyonu’nun II(1) ve V(2)(a) mad-

deleri

8

ve 1923 tarihli Cenevre Protokolü’nün 1. maddesinde

9

de bu

kavrama yer verilmiştir.

Bu noktada “iki tarafın iradelerine tabi olmayan işler/uyuşmaz-

lıklar” ifadesinden ne anlaşılması gerektiği araştırılmalıdır. Hangi

uyuşmazlıkların tahkim yoluyla çözülemeyeceğini bir liste ile belirt-

mek yerine bu ucu açık ifadeyi benimsemiş olan Kanunlar karşısında,

5

Bkz

.

Deren Yıldırım, s. 27. UNCITRAL Model Kanunu’nun 1. maddesinin son

fıkrası uyarınca: “This Law shall not affect any other law of this State by virtue of

which certain disputes may not be submitted to arbitration or may be submitted

to arbitration only according to provisions other than those of this Law.”

6

Belirtmek gerekir ki öğretide bir görüşe göre kanunun lafzı dikkate alındığın-

da, bu uyuşmazlıkların tahkime elverişli olmadığından değil, bu uyuşmazlıkla-

rın MTK kapsamı dışında bırakıldığından söz edilmelidir. Bkz. Turgut Kalpsüz

,

Türkiye’de Milletlerarası Tahkim, Yetkin Yayınevi,Ankara 2010, s. 29 vd. Bu görü-

şün eleştirisi için bkz. Ziya Akıncı, Milletlerarası Tahkim, Vedat Kitapçılık, İstan-

bul 2016, s. 72 vd.

7

Bkz. dn. 5.

8

New York Konvansiyonu’nun tahkim anlaşmasına ilişkin II. maddesinde “…

hakemlik yolu ile halledilmesi mümkün bir meseleye taalluk eden ihtilaflar …”

ifadesi yer almaktadır. Konvansiyon’un kararların tanınması ve tenfizine ilişkin

V. maddesinde ise “tanıma ve icra talebinin öne sürüldüğü memleketin kanununa

göre ihtilaf mevzuunun hakemlik yolu ile halle elverişli bulunmaması” tanımanın

ve tenfizin reddi hallerinden biri olarak sayılmıştır.

9

Protokol’ün 1. maddesinde “… tahkim yoluyla çözülmeye elverişlil her türlü

uyuşmazlıklardan doğan…” ifadesi yer almaktadır.