Previous Page  272 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 272 / 417 Next Page
Page Background

271

TBB Dergisi 2017 (132)

Ahmet Fatih ÖZKAN

sına dayanmaktadır.

81

Son olarak, rekabet mahkemeleri için örnek mo-

del olan Fikri ve Sınaî Haklar Mahkemeleri de adli yargı çatısı altında

örgütlenmiştir. Tüm bu nedenler göz önüne alındığında, rekabet mah-

kemeleri için idari yargı değil, adli yargı bünyesi tercih edilmelidir.

82

2. Rekabet Mahkemelerinde Görev Alabilecek Hâkimler ve

Uzmanlar

Rekabet mahkemeleri oluşturulurken bir uzmanlık mahkemesi

olan aile mahkemelerinin örgütlenmesinden yararlanılmalıdır. 4721

sayılı Türk Medeni Kanunu’nun aile hukuku kitabından doğan uyuş-

mazlıkları karara bağlamakla görevli mahkemeler aile mahkemeleri-

dir. Aile mahkemelerini genel görevli mahkemelerden ve diğer uz-

manlık mahkemelerinden ayıran bir özelliği de bünyesinde pedagog,

psikolog ve sosyal araştırmacı gibi uzman niteliğindeki kişilerin bulun-

masıdır (4787 sayılı Aile Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yargıla-

ma Usullerine Dair Kanun m. 5).

83

Özellikle velayet ve evlat edinmeye

ilişkin davalarda çocukların korunması gerekçesiyle aile mahkemeleri

bünyesindeki psikologlar tarafları dinler ve bir rapor hazırlar. Yine

aile mahkemelerinde görev yapan hâkimlerin de tercihan aile hukuku

alanında lisansüstü eğitim (yüksek lisans veya doktora) yapmış olma-

ları aranmaktadır (m. 3). Bu düzenlemeyle hâkimlerin konuya ilişkin

uzmanlık düzeyinin arttırılması hedeflenmektedir.

81

Konuyla ilgili olarak bkz. Kerem Cem Sanlı, “Türk Rekabet Hukukunda Haksız

Fiil Sorumluluğu”, Rekabet Hukukunda Güncel Gelişmeler Sempozyumu-I, 4 Ni-

san, Erciyes Üniversitesi, Kayseri, 2003, s. 211-276.

82

Ayrıca bkz. Haluk Arı, “Rekabet Kurulu’na 5728 sayılı Kanunla Verilen, Cezala-

ra İlişkin Yönetmelik Çıkarma Yetkisinin Kanunilik İlkesi Bağlamında Değerlen-

dirilmesi”, Rekabet Hukukunda Güncel Gelişmeler Sempozyumu-VI, 4-5 Nisan,

Erciyes Üniversitesi, Kayseri, 2008, s.357 (“…rekabet hukukuna ilişkin hukuk ku-

rallarının oluşumu özel hukuk menşelidir. Dolayısıyla, özel hukuk menşeli olan

kuralları idari makamlar tatbik ediyor diye bunu mutlak surette idari yargıya ver-

mek gerekmez.”).

83

Kanunda yer alan uzmanlardan psikolog, psikolojiyle uğraşan kimsedir. Psikolog,

bireylerin duygu ve düşüncelerini, davranışlarını, zekâ ve yeteneklerini anlamaya

çalışarak, onların davranışlarını düzeltmelerine ve geliştirmelerine yardımcı olur

ve onların çevreleriyle olan uyum sürecindeki sorunları inceleyip çözüm yolla-

rı sunmaya çalışır. Pedagog, eğitim bilimi uzmanıdır. Özellikle çocuklarla ilgili

çalışmalar yapan pedagog, çocukların sosyal problemlerinin çözümüyle ilgilenir.

Sosyal çalışmacı ise insanların sosyal hayatıyla ilgili çalışmalar yapan sosyal hiz-

met uzmanıdır. Aziz Serkan Arslan, “Türk Aile Mahkemelerinin Yapısı ve Yargı-

lama Usulü”,

Ankara Barosu Dergisi

, 2010, Yıl: 68, Sayı: 2010/1, s. 192.