Previous Page  294 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 294 / 417 Next Page
Page Background

293

TBB Dergisi 2017 (132)

Erdi ŞAFAK

bir uluslararası antlaşma niteliğine bürünmektedir. Bu nedenle Mah-

keme, Cumhurbaşkanı’nın Onay Yasası’nın ekinde yer alan başvuruya

konu Uluslararası Antlaşma ile ilgili görüş talebini Anayasa’nın 94. ve

146. maddeleri altında Anayasa Mahkemesi’ne sunma hakkına sahip

olduğu yönünde karar vermiş ve Cumhurbaşkanının belirtmiş olduğu

Onay Yasası’nın tamamının Anayasa’nın 1, 2, 3, 59, 60, 61, 78, 81 ve 90.

maddelerine aykırı olduğu iddiaları üzerinde görüş bildirmiştir.

11

Söz

konusu kararda Mahkeme ayrıca, uluslararası bir antlaşma ile ilgili

Türkiye Cumhuriyeti Anayasa Mahkemesi’nin Esas Sayı: 2011/47 ve

Karar Sayısı: 2012/87

12

davasının kararına da atıfta bulunmuştur. Söz

konusu Türkiye Cumhuriyeti Anayasa Mahkemesi kararı; “

Uygun bul-

dukları andlaşmayı tekrar etmeyen ve ilke olarak üç maddeden oluşan uygun

bulma kanunlarının esas yönünden denetimini yapmayı kabul etmek, andlaş-

manın

içeriğine ilişkin çeşitli değerlendirmelerde bulunmayı gerekti-

rir. Uygun bulma kanununun

andlaşma kuralları gözetilerek yapılacak bir

incelemesi, andlaşma kurallarının dolaylı olarak denetlenmesi anlamına gelir.

Oysa Anayasa’nın 90.maddesi böyle bir incelemeye engeldir”

şeklindedir.

KKTC Anayasa Mahkemesi, bu karara atıf yaparak, önemli bir nokta-

ya değinmiştir.

KKTC Anayasa Mahkemesi uluslararası bir antlaşmanın onay ya-

sasının Resmi Gazete’de yayımlanmasından önce görüş için Anayasa

Mahkemesi’ne sunulmasına ilişkin prosedürün Türkiye Cumhuriyeti

1982 Anayasası’nda bulunmadığını belirttikten sonra, KKTC için aynı

kuralın geçerli olmadığı görüşünde bulunmuştur. Bu çerçevede ken-

disine görüş için sunulan, onay yasası ile birlikte antlaşma metnini,

Türkiye Cumhuriyeti Anayasa Mahkemesi görüşünden farklı olarak

inceleme yetkisi olduğunu belirten Mahkeme, Antlaşmanın 3(1)(g)

maddesini

13

Anayasa’nın 90(4) maddesine aykırı bulunduğundan, be-

11

KKTC Cumhurbaşkanının Anayasa’nın 146. maddesi altında, Türkiye Cumhuri-

yeti Hükümeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Hükümeti arasında Gençlik ve

Spor Bakanlığı Yurt Dışı Koordinasyon Ofisinin Kurulması ve Faaliyetlerine İliş-

kin Antlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunmasına İlişkin (Onay) Yasası’nın

ve Yasaya konu Protokolün Anayasa’ya aykırı olup olmadığı hususunda Görüş

İstemi, D. 4/2016, Anayasa Mahkemesi: 11/2016.

12

TC Anayasa Mahkemesi’nin bu kararını çalışmamızın ilerleyen bölümlerinde

ayrıntılı olarak inceleyeceğimiz için şimdilik sadece atıfta bulunulduğuna değin-

mekle yetiniyoruz.

13

Madde 3