Previous Page  297 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 297 / 417 Next Page
Page Background

296

Uluslararası Antlaşmaların Yargısal Denetimi Bağlamında KKTC Anayasa Mahkemesinin ...

gulamada Dışişleri Bakanlığı’nca hazırlanan uygun bulma yasa tasa-

rısının Bakanlar Kurulu’nun değerlendirmesine bağlı olarak Meclis’e

sunulup sunulmamasına karar verildiği görülmektedir. Diğer bir

ifadeyle, önceden imzalanmış bir antlaşmanın mutlaka Hükümetçe

TBMM’ne sunulması zorunluluğu yoktur.

19

Anayasa’nın 90. maddesinin 1. fıkrası antlaşmaların onaylanma-

sından önce Meclis tarafından uygun bulma yasasının çıkarılmasını

bir ilke olarak ortaya koymuşsa da, aynı maddenin 2. ve 3. fıkralarında

yer alan istisnalar birçok uluslararası antlaşmanın yürürlüğe girme-

si sürecinde Meclis’in devre dışı bırakılması sonucunu doğurmuştur.

Daha açık bir ifade ile 90. maddenin 3. fıkrası ile 244 sayılı Yasa’nın

ilgili hükümleri birlikte okunduğunda, Bakanlar Kurulu’na genel veya

özel nitelikli bir yasa ile bir yetki verilmiş ve buna dayanarak bir ant-

laşma yapılmış ise, bu tür antlaşmaların ekonomik, ticari, teknik veya

idari nitelikte olup olmadığına bakılması gerekecektir. Eğer bu nite-

liklere sahip bir antlaşma söz konusu ise, Yasama organı tarafından

uygun bulma yasası çıkarılmasının önüne geçilmiş olmaktadır. Başka

bir ifadeyle, konusu, ticari, teknik veya idari nitelikte olan antlaşmalar

süresi bir yılı aşsa bile, bunlar hakkında onaylama ve katılmayı uy-

gun bulmak üzere “yasa” yapılması zorunluluğu yoktur. Ekonomik

veya ticari nitelikte olmayan, özel kişilerin haklarını ilgilendirmeyen

ve Türk yasalarına değişiklik getirmeyenlerin yayınlanması zorunlu

olmadığı gibi, bunlarla ilgili kararnamelerin de yayınlanması zorunlu

değildir.

20

Bu düzenlemede Anayasa’ya aykırı bir durum olmamakla birlikte,

bir başka sorun bulunmaktadır. Özellikle, tek partili iktidarların ege-

men olduğu dönemlerde, Parlamento çıkaracağı yetki yasaları ile pek

çok ikili veya çok taraflı antlaşmaların yapılması yetkisini Bakanlar

Kurulu’na verebilir. Bu durumda, Bakanlar Kurulu Türkiye’nin ulusal

çıkarlarını veya güvenliğini ilgilendiren antlaşmaları bir kararname ile

yürürlüğe koyabilir. Bu antlaşmalardan idari ve teknik nitelikte olan-

ların Resmi Gazete’de yayımlanmasına bile gerek yoktur.

21

19

Pazarcı, s.179.

20

244 sayılı Kanun, m.2/4 ve m.3/3(1), Kemal Başlar, “Uluslararası Antlaşmaların

Onaylanması ve Anayasal Denetimi Üzerine”, Milletlerarası Hukuk ve Milletlera-

rası Hukuk Bülteni: Prof. Dr. Sevin Toluner’e Armağan, 24/1-2, 2004, s.5.

21

Başlar, s.7.