Previous Page  298 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 298 / 417 Next Page
Page Background

297

TBB Dergisi 2017 (132)

Erdi ŞAFAK

Bu şekilde yürürlüğe konulan antlaşmalar hakkında uygun bul-

ma yasası kabul edilmediği için, bunların anayasal denetiminin yapıl-

masının da önüne geçilmiş olmaktadır. Bu nedenle, Anayasa’ya ay-

kırı uluslararası antlaşmaların yapılması söz konusu olabilir. Ancak

Bakanlar Kurulu’nun Anayasa’nın kendisine tanıdığı yetki sınırlarının

dışına çıktığı ve bu nedenle antlaşmanın “usulüne uygun olarak” yü-

rürlüğe girmiş sayılamayacağı iddiasıyla kabul kararnamesine karşı

Danıştay’a başvuru yapılmasına hukuki bir engel yoktur.

22

Burada

kanun hükmünde olan onay kararnamesi değil, antlaşmanın kendisi-

dir, dolayısıyla bir idari işlem olan onay kararnamesinin iptal edilmesi

mümkün olabilir şeklinde bir görüş akla gelebilir ise de, antlaşma ile

onay kararnamesinin birbirinden ayrılması söz konusu olamayacağın-

dan, bir başka deyişle, onay kararnamesinin iptalinin antlaşmanın da

yürürlükten kalkması sonucunu doğuracak olması nedeniyle, onay

kararnamelerinin idari yargı yerince iptali mümkün değildir.

23

Anayasa’da öngörülen usule uygun olarak Bakanlar Kurulu

Kararnamesi’yle onaylanmak ve Resmi Gazete’de yayımlanmak sure-

tiyle iç hukukun bir parçası haline gelmiş bir uluslararası antlaşma söz

konusu ise, buna ilişkin olarak açılacak iptal davasının esasının, onay

kararname ile eki antlaşmanın birbirinden ayrılmasının mümkün ol-

maması nedeniyle incelenme olanağı bulunmamaktadır. Bu Kararna-

me’lerin sadece şeklen hukuka uygunluğunun denetimi yapılabilir

24

.

Zira Danıştay’ın uluslararası antlaşmalar hakkında Anayasa’ya aykı-

rılık iddiasında bulunulamayacağına ilişkin hüküm ile ilgili vermiş

olduğu bir görüşü; “…

Anayasa’nın yukarıda belirtilen 90. maddesinin

son fıkrasındaki düzenleme ile anayasa koyucu, milletlerarası ilişkilerin si-

yasi yönünün ağır basması nedeniyle dış ilişkilerin sürekliliği bakımından

doğabilecek sakıncaların önlenmesi amacıyla milletlerarası antlaşmaların ip-

tali için Anayasa Mahkemesi’ne başvurulmasını engellemeyi amaçlamıştır

25

22

Selda Çağlar, “Milletlerarası Antlaşmaların Onaylanmasına İlişkin İç Hukuk Re-

jimi”, Prof. Dr. Hüseyin Pazarcıya Armağan

,

Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler

Fakültesi Yayın No:614, 2015, s.648.

23

Keziban Gülcan Kaya, “Milletlerarası Antlaşmaların Uygun Bulunmasına Dair

Kararnamelerin Yargısal Denetimi”,

Danıştay Dergisi,

Yıl: 2013, Sayı: 133, s.18.

24

Kaya, s.19/ Kemal Gözler, “Milletlerarası Andlaşmalar ve Sözleşmeler”, http://

www.anayasa.gen.tr/andlasma-bilgi.htm,

E.T. 20.07.2017.

25

Danıştay 13. Dairesi, T.29.04.2008, E.2006/286, K.2008/4009 (Kazancı İçtihat ve

Mevzuat Programı).