Previous Page  348 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 348 / 417 Next Page
Page Background

347

TBB Dergisi 2017 (132)

Gizem GÜLTEKİN VÁRKONYI

kolayca elde edilebilir, yeterli yasal önlemler alınmadıysa da kötü ni-

yetli kişilerin eline kolayca geçebilir hale gelmiştir.

2. Hava Taşımacılığı Alanında Kullanılan Yolcu İsim Kayıtları

Uluslararası Sivil Havacılık Örgütünün (USHÖ) 2010 yılında ya-

yımladığı YİK Verileri Kılavuzuna

19

göre YİK, hava taşımacılığı sek-

töründe

20

yolcunun kendi yaptığı veya yolcu adına yapılan her bir re-

zervasyon kaydının havayolu şirketi veya yetkili acentalar tarafından

ürettiği eşsiz kayıt numarasıdır. Zamanla, yolcuların kendi rezervas-

yonlarını rahatça yapabilmeleri için

online rezervasyon

sistemleri de ge-

liştirilmiştir. Avrupa Konseyine göre YİK verilerinin kullanım amacı,

hava taşımacılığı hizmetlerinin geliştirilebilmesi adına ticari amaçlıdır.

Bir YİK verisini oluşturan veri parçacıklarının listesi oldukça uzun ve

detaylıdır. Avrupa Konseyinin YİK ile ilgili tespit ettiği veri alanları

en güncel olmakla birlikte yolcunun tam adından varsa yolcu üyelik

bilgilerine, bagaj bilgisinden YİK rezervasyon tarihçesine kadar top-

lamda 22 adet veri alanından oluşmaktadır.

YİK verileri “terörizm ve suçla mücadelede önemli bir silah”

21

ola-

rak da tanımlanmaktadır, ancak aynı zamanda bu verilerin toplanma-

sı, saklanması ve işlenmesi sonucunda masum insanların da suçlu gibi

muamele görmesi ihtimalini beraberinde getirmektedir. Konuya iliş-

kin sorunlar özellikle ihtiyaç duyulandan daha fazla bilgi toplanması

ve terörizmle mücadele kapsamı dışındaki otoritelerle paylaşılması

veya kullanılması ihtimali üzerine ortaya çıkmaktadır.

Yolcuların uçak bileti rezervasyonu esnasında verdikleri bütün

bilgiler Küresel Dağıtım Sistemi olarak da bilinen Bilgisayarlı Rezer-

vasyon Sisteminde (BRS)

22

ve havayolu taşıyıcılarının kendi rezer-

19

International Civil Aviation Organization (ICAO), “Guidelines on Passenger

Name Record (PNR) Data”, ICAO, 2010.

https://www.iata.org/iata/passenger-

data-toolkit/assets/doc_library/04-pnr/New%20Doc%209944%201st%20Editi-

on%20PNR.pdf

20

Türkiye’de bazı otobüs firmaları, web üzerinden rezervasyon yapan yolcularına

YİK kodu sağlamaktadır. Kodlar genelde isim ve soyisim, yolculuk tarihi ve saati

bilgisinden oluşmakta T.C. Kimlik Numarası da bazen istenmektedir.

21

Georgios Nouskalis, “Biometrics, E-Identity and the Balance between Security

and Privacy: A Case Study of Passenger Name Record (PNR) System Comment”,

The Scientific World Journal

, 11, 2010, s.474.

22

Uluslararası alanda Global Distribution Systems (GDS) ve Computerized Reser-