

344
Yolcu İsim Kayıtlarının Terörle Mücadele Kapsamında Yurt Dışına Yasal Aktarımı: Avrupa ...
YİK verilerinin aktarımı konusunda AB ile bir iş birliği anlaşmasına
varmasının önemini vurgulayacağız.
Türkiye’de veri koruma yasalarının yetersizliği ve konu ile ilgili
çalışmalarda oldukça geç kalınmış olması, kişisel verilerin korunma-
sı konusunda global bir lider konumunda olan AB ile iş birliği konu-
sunda sorunlar çıkmasına sebep olmuştur. Bir Avrupa ülkesi olarak
Türkiye, Kişisel Verilerin Koruma Kanununu kabul etme konusunda
çok geç kalmıştır. Türkiye yukarıda bahsi geçen 108 Sayılı Sözleşmeyi
imzalamış, ancak anlaşmanın Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde onay-
lanması için 2016’ya kadar beklenmiştir. 2014 yılında yapılan Anayasa
Referandumu ile birlikte 1982 Anayasamıza giren Kişisel Verilerin Ko-
runması hakkı, 2016’da kanunlaşmış olmasına rağmen gerek güncel
siyasi gelişmeler gerekse darbe girişimi sonrasındaki gergin atmosfer-
den dolayı ön planda tutulamamıştır. Bu durum, çalışmamızın da te-
melini hazırlayan bazı soruları akıllara getirmektedir:
1. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu özellikle Avrupa Birliği ülke-
leri ile YİK verileri paylaşımı konusunda yeterli midir?
2. Türkiye’den yurt dışına YİK veri aktarımı yapılmakta mıdır? Ko-
nunun yasal arka planı nedir? Pratikte durum ne şekildedir?
3. Uluslararası YİK Programından Türkiye nasıl faydalanabilir?
Bu çalışmada kişisel verilerin korunması ile ilgili genel bir değer-
lendirme, ardından terörle mücadele amaçlı YİK paylaşımı kapsamın-
da AB ile ABD müzakerelerini inceleyerek daha dar kapsamda bir tar-
tışma sunacağız. Daha sonra YİK verilerinin yurt dışına aktarılması
ile ilgili Türkiye’nin mevcut yasal temelini, AB’nin PNR Verisi Trans-
ferlerine Küresel Yaklaşımı
10
belgesine göre inceleyeceğiz. Ayrıca,
Türkiye’den YİK verilerinin yurt dışına aktarılması konusunda pra-
tikte nasıl bir yol izlendiğini göstermeye çalışacağız. Sonuç kısmında
ise Türkiye ile AB arasında olası bir YİK veri aktarımı anlaşması için
Türkiye tarafında atılması gereken olası adımları tartışacağız.
10
Communication from the Commission on the global approach to transfers of Pas-
senger Name Record (PNR) data to third countries COM/2010/0492 final. Belge,
AB ile AB olmayan ülkeler arasında YİK veri aktarımının gerçekleşmesini sağla-
yacak ikili anlaşmalar için genel yasal kriterleri belirlemektedir. Yazar bu dokü-
manın başlığını Küresel Yaklaşım dokümanı olarak çevirmiştir