

349
TBB Dergisi 2017 (132)
Gizem GÜLTEKİN VÁRKONYI
YİK verileri oluşturulduğu anda bu veriler havayolu şirketinin
mülkü haline gelir ve havayolu şirketleri bu bilgileri konu özellikle
milli güvenlik ise yolcunun onayını almadan da üçüncü şahıslarla pay-
laşabilir veya paylaşmak zorunda kalabilir. 2001 yılından beri ABD’ye
uçan tüm şirketlerin bu bilgileri yolcunun bilgisi haricinde paylaştığı
bilinmektedir. Buradaki sorun ise, verilerin aktarımı herhangi bir yasal
temele dayanmadığı taktirde, yolcunun temel haklarının ihlal edilme-
sidir.
3. Kişisel Verilerin Paylaşımıyla Ortaya Çıkabilecek Tehditler
Geniş ve çok sayıda bilginin terörle mücadele konusunda faydalı
bir ek önlem getirebileceği bir gerçektir, ancak bilgilerin yalnızca bu
amaçla kullanılıyor olmasının temin edilmesi gerekir. YİK verileri ay-
rıntılı, hassas ve bir kişiyi doğru tanımlamada oldukça faydalı bilgiler
olarak yanlış yorumlandığında veya toplanış amacından farklı kulla-
nıldığında kişi açsından ciddi sorunlara yol açabilir. Kişisel verilerin
hükümetlerce toplanış amacından farklı kullanılması günümüzde
yaygın bir sorundur. Veriler bir kez toplandığında hükümetlerin gö-
zetleme stratejileri için bir araç olarak kullanılabilir. Böylelikle yalnıza
terörist veya potansiyel teröristler değil, sıradan kişiler siyasi amaçlar-
la izlenebilir; bu da milli güvenlik amacıyla veri elde etme ile verile-
rin siyasi emellere hizmet eme amacıyla toplanması arasındaki sınırı
bulanıklaştırabilir.
25
Bu durumun hem ülke içinde hem de uluslarara-
sı alanda sorun teşkil ettiği bilinmektedir. Örneğin, 2013 yılında eski
Amerikan Ulusal Güvenlik Ajansı (NSA, National Security Agency)
ve gizlilik aktivistlerinden Edward Snowden, Ajans ve diğer ABD yet-
kililerinin internetten ve telekomünikasyon şirketlerinden kişisel veri-
ler elde ederek hem bireyleri hem de Brezilya, Hindistan gibi ülkeleri
gözetlediğini açıklamıştır.
26
Bu durum Brezilya ve Hindistan ile ABD
25
Quirine Eijkman, “Counter-Terrorism, Technology and Transparency: Reconsid-
ering State Accountability”,
The Journal of International Security and Terrorism
3, 1,
2012, s.34.
26
Henry Farrell ve Abraham Newman, “The Transatlantic Data War: Europe Fights
Back against the NSA”, Foreign Affairs VO - 95. Council on Foreign Relations,
Inc., 2016., s130; Courtney Giles, “Balancing the breach: Data privacy laws in the
wake of the NSA revelations”,
Houston Journal of International Law
37, 2, s.544.