

348
Yolcu İsim Kayıtlarının Terörle Mücadele Kapsamında Yurt Dışına Yasal Aktarımı: Avrupa ...
vasyon sistemlerinde tutulmaktadır.
23
İsim-soy isim, doğum tarihi,
telefon numarası gibi bilgilerin yanı sıra yolcuların milliyeti, pasaport
numarası, cinsiyeti ve yemek tercihi gibi daha özel ve hassas bilgileri
de bu sistemlerde tutulur. Rezervasyonlar iptal olsa bile bu bilgiler
sistemde tutulur. Oluşturduğu kişisel seyahat bloğunu yasal bir bilgi-
lendirme platformuna çeviren Hasbrouck, BRS’lerin düzenli yolculuk
yapan yolcuların geçmiş rezervasyon işlemlerinden yola çıkarak tüm
veri tabanlarından elde ettiği bilgileri bütünleştirip bir profil oluş-
turduğuna dikkat çekmektedir. Bu profil biletleme veya pazarlama
amaçlı değildir; örneğin göçmen büroları bu profili kişiyle ilgili bilgi
edinmek için kullanılabilir. Aslında sistemlerde tutulan yolcu verile-
ri yalnızca YİK verileri ile sınırlı değildir. İleri Seviye Yolcu Bilgileri
(İSYB) olarak bilinen ve kişilerin daha çok pasaport ve vize bilgile-
ri gibi bilgilerini içeren bir veri paketi daha bulunmaktadır. YİK ve
İSYB verileri arasındaki farkı şöyle açıklayabiliriz: YİK verileri önce-
likle hava yolları şirketlerinin ticari amaçlarla oluşturduğu verilerdir.
Bu verilerin güvenlik kontrolü için kullanılmaya başlanması ilk defa
ABD tarafından gerçekleşmiştir. İSYB Sistemleri ise ilgili yolculuğun
gerçekleşeceği sınır ve güvenlik kontrol birimlerinin uçak harekete
geçmeden önce yolcu bilgilerinin aktarıldığı sistemlerdir. Eğer birim-
ler bu bilgileri uçak kalkmadan önce alamazsa, indikten sonra kont-
rolleri gerçekleştirmeye başlayacak bu da çeşitli güvenlik sorunları ile
zaman kaybına yol açacaktır.
24
YİK verileri standart olarak bilinmekte
ve bu şekilde aktarılmakta iken, İSYB verilerinin her ülkeye göre de-
ğiştiği bilinmektedir. Hem YİK hem de İSYB verileri, sınır kontrolü
görevlilerinin yolcuların uçağa biniş izinlerinin verilip verilmemesiy-
le ilgili karar verme aşamasında kullanılan yardımcı verilerdir. Ör-
neğin, ABD başta olmak üzere birçok ülke bu verileri milli güvenlik
açısından riskli olarak tanımlanmış yolcuların listesini oluşturmak
amacıyla kullanmaktadır.
vation Systems (CRS) olarak bilinmektedir.
23
Richard D. Rasmussen, “Is International Travel Per Se Suspicion of Terrorism
- The Dispute between the United States and European Union over Passenger
Name Record Data Transfers Notes and Comments”,
Wisconsin International Law
Journal,
26, 2008, s.553.
24
Rasmussen, s.555