

373
TBB Dergisi 2017 (132)
Gizem GÜLTEKİN VÁRKONYI
yönler tarafımızca tespit edilmiştir. Anlaşmada verileri aktarılan kişi-
lerin konuyla ilgili bilgilendirilmesi gerektiği ifade edilerek şeffaflık il-
kesi vurgulanmıştır. Ayrıca, verilerin korunması konusunda 108 Sayılı
Sözleşme ilkelerinin bağlayıcılığı kabul edilmiştir. Verilerin ne kadar
süre için tutulacağı ve nasıl yok edileceğinin belirtilmemesi, Küresel
Yaklaşım kriterlerine uygun değildir.
Türkiye 2005 yılında Bulgaristan ile Polis İşbirliği anlaşması
78
im-
zalamıştır. Bu anlaşma veri aktarımı kriterleri bakımından Polonya ve
Slovenya anlaşmalarına oldukça benzemektedir. Örneğin, şeffaflık il-
kesi; verilerin amaç ve kapsam çerçevesinde kullanımı, verileri alan
otoritenin verilerin doğruluğu ve güncelliğinden sorumlu olması; ve-
rilerin yetkisiz kişilerce erişiminin yasak olması gibi kriterler bu an-
laşmalardaki ortak kriterlerdendir. Bulgaristan anlaşmasında farklı
olarak verilerin yok edilmesi ile ilgili kuralların ayrıntılı olarak açık-
landığı görülmektedir. Buna göre, eğer taraflardan biri verilerin kap-
sam dışı kullanıldığını veya verilerin güncel olmadığını tespit ederse,
verileri yok edebilmektedir. Aksi halde verileri tarafların sistemlerin-
de zaman sınırı olmaksızın kalabilmektedir.
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Finlandiya Cumhuriyeti Hü-
kümeti Arasında Suçun Önlenmesi ve Suçla Mücadelede İşbirliği An-
laşması
79
2004 yılında imzalanmıştır. Anlaşmanın 4. maddesine göre
taraflar, kişisel veri aktarımları için kendi mevzuatlarındaki kurallara
ve uluslararası anlaşmalara uyacaktır. 2004 yılında Türkiye’de kişisel
verilerin korunması ile ilgili herhangi bir düzenleme bulunmamakta
ve hatta gizlilik kavramını bile ayrı bir maddede ele almamış 1926 ta-
rihli Ceza Kanunu yürürlükte idi. Konuyla ilgili tek yasal dayanak Me-
deni Kanun olmakta bunun haricinde 108 Sayılı Sözleşme de o tarihte
henüz geçeli değildi. Bu durumda iki ülke arasında YİK veri aktarımı-
nın, eğer gerçekleşmişse, belli bir yasal temele dayanarak gerçekleşme-
diği söylenebilir.
Türkiye’nin 2004’te Europol ile teknik ve stratejik bilgi değişimi
yardımıyla suçların tanımlanması, kontrol edilmesi ve önlemlerin
alınmasını öngören bir İşbirliği Anlaşması imzalamıştır.
80
Ancak bu
78
03.06.2005 tarihli ve 25834 sayılı Resmi Gazete
79
29.08.2004 tarihli ve 25568 sayılı Resmi Gazete
80
15.07.2004 tarih ve 25523 sayılı Resmi Gazete