Previous Page  388 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 388 / 417 Next Page
Page Background

387

TBB Dergisi 2017 (132)

Sibel YILMAZ

egemenliğin alamet-i farikası yürürlükteki kanunu ilga etme yetkisi-

dir ve Bodin egemenliğin diğer tüm ayırt edici niteliklerini (savaş ilanı

ve barış yapılması, af ve nihai temyiz yetkisi gibi) buradan türetmek

istemiştir.

15

Schmitt’e göre olağanüstü halde bahşedilen yetkilerin, karşılıklı

kontrolle, zaman sınırlaması ile ve hukuk devletinin sıkıyönetim dü-

zenlemelerinde olduğu gibi olağanüstü yetkilerin tek tek sayılmasıyla

tanımlanması, egemenliğe ilişkin sorunun önemini büyük ölçüde aşın-

dırsa da bunu ortadan kaldıramaz.

16

Schmitt, yalnızca genel bir kanun hükmünün yetkili olabileceğini

daima çıkış noktası alan hukuk devleti geleneğini eleştirir. Ona göre

kanunun yetkiyi kime verdiği belli değildir. “Bir karar normu olarak

kanun hükmü, yalnızca nasıl karar verilmesi gerektiğini belirtir, kimin

karar vermesi gerektiğini değil. Nihai bir merci olmasaydı, herkes içe-

riksel doğruluğun ne olduğunu ileri sürebilirdi. Ama nihai merci, ka-

rar normundan anlaşılamaz.” O halde sorun yetkiye ilişkindir. “Yetki

sorununu maddi olana gönderme yaparak çözümlemek, biriyle alay

etmekle eş anlamlıdır.”

17

Olağanüstü halde karar verenin kim olduğunu belirlemek, as-

lında sınırsız iktidar faraziyesinin kime ait olduğu sorunudur. Çünkü

egemen tam da yetki unsurunun öngörülmediği, hukuk düzeninin

yetki sorununu çözmediği durumda kimin yetkili olacağı sorunuyla

bağlantılıdır. Schmitt’e göre, bu nedenle olağanüstü hal

(extremus ne-

cessitatis casus)

hakkındaki tartışma da buradan kaynaklanmaktadır.

18

Schmitt, 1919 Alman Anayasasını örnek verir. Anayasa’nın 48. madde-

sine göre, olağanüstü hal, devlet başkanı tarafından ilan edilir, ancak

dilediği zaman bunun askıya alınmasını talep edebilecek parlamen-

tonun denetimi altındadır. Schmitt’e göre hukuk devleti gelişimi ve

pratiğine uygun olarak böyle bir yetki bölüşümü ve karşılıklı denetim

yoluna gidilmiştir. Bu yolla egemenlik sorununun olabildiğince erte-

lenmeye çalışıldığını belirten Schmitt, bu sorunun bu şekilde ertelen-

se dahi yok edilemeyeceğini ima etmektedir. Zira hukuk devletinin

15

Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 16-17.

16

Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 19.

17

Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 37.

18

Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 18.