

389
TBB Dergisi 2017 (132)
Sibel YILMAZ
sı gerekmektedir. Schmitt’e göre her norm kendi içkin geçerliliği gere-
ği uygulama alanı bulabileceği ve normatif düzenlemesine tabi olacağı
hayat şartları talep eder. Normun, bu yapısı gereği, kaos ortamında
uygulanması mümkün değildir. İşte gereken bu normal durumu ya-
ratacak olan ve bu durumun gerçekten hüküm sürüp sürmediğine
karar verecek olan egemendir. Egemen bu düzeni yaratır ve garan-
ti altına alır. Egemenin buna yönelik vereceği karar, olağanüstü hal,
devlet otoritesinin özünü en net şekliyle ortaya koyar. Karar burada
hukuki normdan ayrılır; çünkü “hukuk üretmek için haklı olmak ge-
rekmediğini kanıtlar.”
23
Agamben’e göre, Schmitt istisna hali kuramını
egemenlik doktrini şeklinde sunmuştur; çünkü “istisna hali hakkında
karar verebilen egemen, istisna halinin hukuk düzeniyle bağlantısını
güvence altına alır.”
24
Schmitt metninin ilerleyen kısmında
haklı olmanın gerekmemesinin
ne demek olduğunu kararın niteliğini belirtirken açığa vurmaktadır.
Ona göre kararın yetkili makam tarafından verilmesi, içeriğinin doğ-
ruluğundan bağımsız olarak göreli, bazı durumlarda ise mutlak hale
getirir. “Karar, bir anda, tanıtlayıcı gerekçelerden bağımsız hale gelir
ve otonom bir değer kazanır… Zaten mutlak anlamda açıklayıcı olan
bir kararın asla var olamayacağı, karar düşüncesinin tabiatında var-
dır. Temel teşkil eden normun içeriği açısından bakıldığında, kararın
bu kurucu ve spesifik unsuru yeni ve yabancı bir şeydir. Normatif
açıdan bakıldığında, karar, bir Hiç’ten doğmuştur”.
25
Kısacası kararın
referans noktası bir norm olamaz, bir norma atıf yapılarak karar açık-
lanamaz.
26
Kaostan, anarşiden ayrılabildiği sürece olağanüstü hal yine de
hukuki bir sorundur. Anayasal düzenin, olağanüstü hali mümkün ol-
duğunca ayrıntılı bir şekilde düzenlemeye çalışırken esasen yapılan
hukuk sisteminin olağanüstü hali öngörmeye çalışıp
“kendini askıya
alabileceği”
durumu tanımlama girişimidir.
27
Peki, bu nasıl mümkün
olmaktadır ve hukuk bu gücü nereden almaktadır?
23
Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 20.
24
Agamben, İstisna Hali, s. 46.
25
Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 36.
26
Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 36.
27
Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 21.