Previous Page  389 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 389 / 417 Next Page
Page Background

388

“İstisna Hali” Üzerinden Bir Egemenlik Kavramı Tartışması

gereği olarak 48. maddede düzenlenen, ancak olağanüstü yetkilerinin

ön şartıdır; maddenin içeriksel düzenlenmesi değil. Dolayısıyla bu

madde sınırsız güç bahşetmektedir ve bu güç uygulandığında egemen

ortaya çıkmış olacaktır. Schmitt bir Alman ülkesinin devlet olup olma-

dığının tespitinde, referans noktası olarak da olağanüstü hal ilan etme

konusundaki bağımsız yetkilere sahip olmasını görmektedir.

19

Schmitt olağanüstü hali şu şekilde açığa kavuşturmaktadır: Ola-

ğanüstü halin söz konusu olabilmesi için kural olarak sınırsız yetkinin

mevcut olması, yani mevcut düzenin bütünüyle askıya alınması ge-

rekmektedir. Elbette devletin bu durumda üstünlüğü tartışmasızdır,

zaten amaç devletin varlığını korumasıdır. Bu düşüncenin temelinde

yatan ise devletin kendini koruma hakkına dayandığıdır. Olağanüstü

halde hukuk geri adım atarken devlet hep bakidir. Kaostan ve anarşi-

den farklı olarak olağanüstü halde hukuki olmasa da bir düzen mev-

cuttur.

20

Olağanüstü hali yaratan karar, tüm normatif bağlardan kurtu-

larak gerçek anlamda mutlak hale gelir. Hukuki düzenin iki bağımsız

unsuru olan karar ve norm karşı karşıya gelirler ve norm olağanüstü

halde yok edilir. Yine de olağanüstü hal bir yönüyle hukuki düzenin

içerisindedir, zira karar da norm gibi varlığını hukuk çerçevesinde

sürdürmektedir.

21

Agamben, Schmitt’in istisna hali kuramını ele alırken bu durumu,

dışarıda olmak, gene de ait olmak

olarak ele alır. Nitekim istisna halinin

topolojik yapısı da budur.

“Egemen istisna haline karar verendir”

denil-

diğinde egemenin tanımı istisna tarafından belirlendiği için, sırf bu

yüzden, egemen de

dışarıda olma-ait olma

gibi iki zıt özellikle ifade edi-

lebilir.

22

Olağanüstü halin ortaya çıkabilmesi için her şeyden önce, kanun

hükümlerinin yürürlük kazandıkları bir olağan halin söz konusu olma-

19

Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 19.

20

Schmitt’in gerek bu şekildeki ifadesine gerek de Diktatörlük eserindeki “Dikta-

törlük, ister temsili diktatörlük olsun, ister egemen diktatörlüğü, bir hukuk bağla-

mına göndermeyi gösterir” ifadesine değinerek amacının istisna halini hukuki bir

bağlama yerleştirmek olduğunu belirtir. Schmitt’in kuramının kendine özgü kat-

kısı tam da istisna hali-hukuk düzeni arasında böyle bir ilişki kurmasıdır. Giorgio

Agamben, İstisna Hali, çev.: Kemal Atakay, Otonom Yayıncılık, İstanbul, 2006, s.

44.

21

Schmitt, Siyasi İlahiyat Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, s. 20.

22

Agamben, İstisna Hali, s. 46.